”The Children in the City of Robots” på globalt webinar
Intet mindre end 120 deltagere fra 43 lande rundt i verden ved nu, at Odense er ”Verdens bedste robotby i børnehøjde”. I hvert fald hvis de lyttede godt efter, da Thomas Fallemann, lærer og skolekonsulent i Børnene i Robotbyen, for nylig holdt oplæg for dem om, hvordan man i Odense arbejder med robotter, teknologi og digitalisering i klasseværelserne.
Vært ved det globale online webinar 25. marts 2021 var Blue Ocean Robotics, som Børnene i Robotbyen samarbejder med, blandt andet om et projekt, hvor firmaet og Abildgårdskolen sammen tester en desinficerende UVD-robot på skolen.
Formålet med Thomas Fallemanns oplæg var at inspirere tilhørerne med Odenses erfaringer med, hvordan man arbejder med teknologiforståelse helt konkret i klasseværelserne.
”Børn i Odense skal støttes og stimuleres fra en tidlig alder til at udvikle nysgerrighed, samarbejdsevner, udholdenhed, kritisk sans, talent og kreativitet. De skal være bevidste om balancen mellem at være entusiastiske over de teknologiske muligheder og opmærksomme på de risici, der er forbundet med digitalisering. Børnene skal skabe med teknologien. De skal gå fra at være ”brugere” til ”skabere”, for på den måde lærer de forskellige mekanismer bag teknologien at kende,” siger Thomas Fallemann.
Som et vigtigt element i Børnene i Robotbyen har Odense Kommune et tæt samarbejde med byens teknologi- og robotvirksomheder. Det er dem, der bl.a. er med til at gøre det muligt, at børnene oplever ny teknologi og robotter helt tæt på i deres hverdag, så de kan se, hvordan man kan samarbejde med teknologien. Pilotprojektet med UVD-robotten, som supplerer den daglige rengøring på Abildgårdskolen ved at belyse rummene med ultraviolet lys, giver børnene på skolen en anledning til at blive nysgerrige på netop denne form for teknologi. Hvordan kan UV-lys dræbe bakterier? Og hvorfor rammer robotten ikke fx borde og stole, når den kører rundt i klasselokalet?
I deres arbejde med projekter som UVD, Micro:Bit, Coding Class, Virtual Reality og Internet of Things, lærer børnene meget mere end udelukkende at få et kendskab til teknologierne. Det er med til at udvikle dem på mange forskellige måder, bl.a. i forhold til problemløsning, innovation, kommunikation og samarbejdsevner.
”Jeg håber, de erfaringer, vi har gjort os i Odense, kan bruges til noget andre steder i verden, da temaet med digital dannelse og teknologiforståelse netop ikke kun er relevant i Odense, selvom vi kalder os for Verdens bedste robotby i børnehøjde,” siger Thomas Fallemann.