Spring til indhold

Statue

Læs mere om den analoge aktivitet 'Statue'

Infoboks

  • Alder: 3-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Begge
  • Aktivitetsniveau: Middel
  • Antal børn: Tre til otte børn

Materialer

  • Gulvplads

Emner

  • Kodning

 

Fremgangsmåde

Alle børnene sidder i en rundkreds, hvor der laves et hul så der kan stå to deltagere og vise noget, så alle kan se det.

Legen går ud på, at et barn laver en statuestilling, som et andet barn skal efterligne uden at have set den. Det andet barn skal efterligne statuestillingen ud fra ledetråde og kommentarer fra de andre børn.

Hust at de andre børn ikke må vise hvad de mener, men kun fortælle/forklare hvad de mener.

 

Hvordan understøtter aktiviteten kodning og teknologiforståelse?

Aktiviteten understøtter børnene med at forstå sprog, som kodning er. Børnene fortæller kommandoerne, som barnet skal anvende for at komme frem til den ønskede stilling. Børnene ’programmerer’ således barnet til den ønskede statuestilling.

 

Aktiviteten stammer fra projektet ’Filosofiske samtaler om teknologi’ udarbejdet af Filosofi i Skolen fra Syddansk Universitet i samarbejde med børnehuse fra Sct. Hans.