Spring til indhold

Ryggen til tavlen

Læs mere om den analoge aktivitet 'Ryggen til tavlen' 

Infoboks

  • Alder: 3-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Begge
  • Aktivitetsniveau: Svær
  • Antal børn: Tre til otte børn

Materialer

  • Tegninger eller billeder med enkelte motiver af fx en bil, en kat, en robot eller et køleskab
  • Gulvplads
  • Evt. en tavle

Emner

  • Teknologiers kendetegn og funktioner
     

Fremgangsmåde

Legen går ud på at ét barn skal gætte motivet på en tegning/billede, som bliver vist bag vedkommendes ryg (men synligt for de øvrige børn).

For at børnene kan gætte ordet, må alle de andre børn give vedkommende ledetråde til, hvad motivet ligner, dog uden at sige hvad det er. Ledetrådene kan være alt lige fra lyde, rim, hvad det starter med, hvordan det ser ud, hvor det bruges, hvem der har det osv.

De første par gange man leger denne leg, er det typisk et barn som kommer til at sige hvad der er på billedet – dette er ikke noget problem, barnet der skal gætte får bare et nyt billede.

Husk at du kan stoppe op og stille uddybende spørgsmål til børnene undervejs.


Ideer til billeder:

  • Støvsuger
  • Fjernsyn
  • Tablet
  • Telefon
  • Håndpisker
  • Ledning

Hvordan understøtter aktiviteten kodning og teknologiforståelse?

Gennem aktiviteten skal børn sætte ord på de ting som kategoriserer den bestemte teknologi/genstand.
Børnene øver sig således i at se kendetegn og funktioner for teknologierne. Børnene får øjnene op for, hvor meget teknologi, de er omringet af, og en viden om, hvad teknologi er og, hvad robotter er.


Aktiviteten stammer fra projektet ’Filosofiske samtaler om teknologi’ udarbejdet af Filosofi i Skolen fra Syddansk Universitet i samarbejde med børnehuse fra Sct. Hans.