Spring til indhold

Papkasse robot

Læs mere om den analoge aktivitet 'Papkasse robot'

Infoboks

  • Alder: 0-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Begge
  • Aktivitetsniveau: Middel
  • Antal børn: Et til flere

Materialer

  • Papkasser
  • Forskellige kreative materialer (tuscher, papir, lim, pailletter mv.)
  • Kridt

Emner

  • Kreative udtryksformer
  • Teknologiforståelse
  • Kodning

 

Fremgangsmåde

Med denne analoge robot, kan du introducere børnene for kodning på en helt analog måde. Børnene får mulighed for at lære med afsæt i deres kropslige erfaringer og man kan arbejde med kodning af robotter helt uden skærm eller elektronik.

 

Start med at skære huller i papkassen til hoved og arme. Lad børnene pynte robotterne, ved at tegne på dem.
Print x antal pile ud. Du skal have pile der peger lige ud, til højre og til venstre. Husk at laminere dem. Print tallene 0-9 ud og laminer dem.

 

Tegn en bane med kridt på fliserne udenfor. Lav en stor firkant, som er opdelt i felter ligesom et skakbræt.

Du kan se et eksempel på billedet herunder.

 

Dekorativ figur

Lav et start- og slutfelt og lad børnene ligge pilene og tallene ned på fliserne som en kode. F.eks. en pil frem med et tre tal ved siden af betyder gå tre felter frem.

 

Robot fange

  • Børnene tager deres robotter på, og leger almindelig fange, bare som robotter.

Kod hinanden

  • Sæt børnene sammen i grupper af to. En er programmøren og en anden er robotten. De lægger pilene på jorden eller gulvet i en rute, som robotten skal gå.

Kod robotten ud af labyrinten

  • Tegn en stor firkant udenfor på fliserne som er opdelt i felter. Inde i midten af labyrinten tegner du et startfelt, hvor robotten starter, og et mål felt.
  • I nogle af de andre felter tegner du forhindringer, som man skal kode robotten uden om. Det kan være du udfylder nogle felter med en blå farve, så det ligner vand, eller med en rød farve, så det ligner ild. Det er kun fantasien der sætter grænserne.
  • Sæt børnene sammen i grupper af to. En er programmør, og en anden er robotten.
  • Det gælder nu om for programmøren at kode robotten uden om forhindringerne, og ud af labyrinten.
  • Når labyrinten er løst, bytter de plads. Du kan også vælge at børnene i samarbejde skal finde ud af, hvordan de hjælper robotten igennem banen.

Byg jeres egen robot

  • Byg jeres egen robot ud af materialer I har til rådighed. Toiletruller, træ, papæsker, perler og lign.
  • Tal med børnene om, hvad de forskellige robotter, de har lavet, kan.
  • Man kan finde videoer på YouTube af forskellige robotter fra virkeligheden, her kan man tale med børnene om, hvilke forskellige robotter der
    allerede findes, og hvad de laver af forskellige opgaver.

Hvordan understøtter aktiviteten kodning og teknologiforståelse?

Aktiviteten understøtter børnene med at forstå det sprog, som kodning er. Formålet er at lære børnene at kode ved at bruge deres krop. Gennem den æstetiske udtryksform lægger aktiviteten også op til dialog om robotters udseende og funktioner.