Spring til indhold

Gå, stop, hop og klap

Læs mere om den analoge aktivitet 'Gå, stop, hop, klap'

Infoboks

  • Alder: 3-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Begge
  • Aktivitetsniveau: Lav
  • Antal børn: Tre til otte børn

Materialer

  • Afgrænset område

Emner

  • Kodning
     

Fremgangsmåde

Alle børnene skal stå mellem hinanden i et afgrænset område. Legen går ud på, at børnene skal gøre det, som facilitatoren ”befaler” (Gå, stop, hop, klap).

  • Hvis facilitatoren siger ”gå”, så skal børnene går rundt mellem hinanden på det afgrænsede område, uden at røre hinanden for meget.
  • Hvis facilitatoren siger ”stop”, skal børnene stå stille.
  • Hvis facilitatoren siger ”hop”, så skal børnene hoppe én gang.
  • Og hvis facilitatoren siger ”klap”, så skal børnene klappe én gang.

Facilitatoren kan evt. selv finde på flere aktiviteter.

 

For at gøre legen sværere kan facilitatoren undervejs bytte om på ordene og aktiviteten. Så når facilitatoren fx siger ”klap”, så skal børnene hoppe og når facilitatoren fx siger ”hop”, så skal børnene klappe. Det er selvfølgelig vigtigt at børnene bliver instrueret, hvis der bliver byttet om på ord og aktivitet.

 

Hvordan understøtter aktiviteten kodning og teknologiforståelse?

Aktiviteten understøtter børnene med at forstå det sprog, som kodning er. Formålet med aktiviteten er at give børnene en fornemmelse af, hvad en kode er, nemlig en kommando, som stå, hop eller klap. Det er det samme vi gør når vi koder robotten til at køre lige ud.

Aktiviteten stammer fra projektet ’Filosofiske samtaler om teknologi’ udarbejdet af Filosofi i Skolen fra
Syddansk Universitet i samarbejde med børnehuse fra Sct. Hans.