Analoge aktiviteter om teknologiforståelse
Robotter og teknologi findes overalt i børn og unges liv. Fra de vågner til de går i seng møder og interagerer selv de mindste børn med forskellige teknologier og det digitale. Derfor er der også behov for at tale om teknologiforståelse i et 0-6 års perspektiv.
Analoge aktiviteter om teknologiforståelse
At understøtte og arbejde med læringsmiljøer der fokuserer på den tidlige teknologiforståelse kan gøres på mange pædagogiske måder. Man behøver ikke nødvendigvis at inddrage dimser og teknologier for at understøtte børnenes begyndende teknologiforståelse.
Følgende byder på en række vejledninger og konkrete aktiviteter som inddrager kreative processer, leg og dialog for herigennem at introducere børnene til kodning, kategorisering, kommandoer og problemløsning. Aktiviteterne involverer det pædagogiske personale omkring barnet ved at understøtte læringsmiljøer, som tager afsæt i børnenes begyndende erfaringer med data, algoritmer, programmering og modellering.
Aktiviteterne fokuserer blandt andet på, at børnene og det pædagogiske personale går i dialog om forskellige hverdagsteknologier og kodning i et børneperspektiv, og hvor børnene får mulighed for at være kreative, eksperimenterende og gå på opdagelse med problemløsning i samvær med andre.
Aktiviteter til børn i alderen:
0-3 år
- Byg en DUPLO robot
- Hvad spiser robotten?
- Børn på stribe
- Fyld boksen ud
- Farvesortering
- Hvad har de til fælles?
- Gå, stop, hop og klap
- Papkasse Robot
3-6 år
- Byg en DUPLO robot
- Hvad spiser robotten?
- Børn på stribe
- Fyld boksen ud
- Farvesortering
- Hvad har de til fælles?
- Gå, stop, hop og klap
- Papkasse Robot
- Statue
- Fjolle ordleg
- Byt plads hvis….
- Rygge til tavlen
- Novel engineering
- Robotjagt
Tak til Filosofi i Skolen og Syddansk Universitet for godt materiale, aktiviteter og viden om filosofiske samtaler om teknologi og tak til børnehuse i Sct. Hans for at afprøve aktiviteterne.
Læs mere om projektet Filosofi i Skolen fra Syddansk Universitet her.