Spring til indhold

Kubo

Læs mere om aktiviteter med teknologien "Kubo" her.

 Infoboks

  • Alder fra: 3-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Inde
  • Aktivitetsniveau: Middel til svær
  • Antal børn: Et til flere

Materialer

  • KUBO
  • Evt. en måtte med bykodning

 

Emner

  • Kodning
  • Teknologiforståelse

Brugervejledning

  1. Man tænder robotten ved at sætte hovedet på den
  2. I kassen er der forskellige kodebrikker. Nøjes med i starten kun at bruge dem under låg 1.
  3. Læg brikkerne på bordet og sæt robotten ovenpå. Robotten kan køre oven på brikkerne. Kører den uden for brikkerne vil den automatisk stoppe med at køre.


Fremgangsmåde

KUBO er en lille robot der programmeres ved hjælp af en række visuelle brikker, kaldet kodebrikker. Hver kodebrik har en chip, som robotten scanner når den kører over koderne. Denne form for kodning bliver kaldt blokprogrammering

  • Højre/venstre øvelser.
  • Brug måtten der følger med til narrative fortællinger. F.eks. kør hen til skolen, hvad sker der på en skole.
  • Lav din egen by på en måtte
  • Tag et stort stykke karton eller lignende og tegn felter på. Så kan du selv tilpasse banerne, så det passer med det emne du arbejder med, og børnene kan kode robotten til at køre rundt på banen.
  • KUBO robotten er rigtig god til at have stående fremme i ydertimerne som en legestation


Hvordan understøtter aktiviteten teknologiforståelse?

Det teknologiske legetøj kan være med til at understøtte læringsmiljøer, hvor børnene får mulighed for at stifte bekendtskab med kodning, programmering og modellering på en legende måde.