Spring til indhold

Brio Humlebi

Læs mere om aktiviteter med teknologien "Brio Humlebi" her.

Infoboks

  • Alder fra: 0-6 år
  • Tid: 0-30 minutter
  • Ude eller inde: Inde
  • Aktivitetsniveau: Lav eller middel
  • Antal børn: Et til flere

Emner

  • Årsag og virkning sammenhænge
  • Simpel kodning

Brugervejledning

  1. Bag på Brio Bien sidder tænd/sluk knappen, sættes den i midten er bien lydløs.
  2. Bien kodes ved at trykke på knapperne oven på bien. Der er 3 linjer med knapperne højre/venstre og fremad. Når bien tændes, lyser alle knapper.
    Kun en knap i hver linje kan aktiveres og alle tre linjer skal aktiveres før bien kører. Man indtaster således en kode med tre trin, f.eks. fremad, til højre, fremad.
  3. Når bien kører blinker den knap, man har trykket på, så man undervejs kan følge med i hvor langt bien er i sin kode.
  4. Bien bevæger sig ca. 30 cm. fremad. Efter den har kørt alle 3 trin i den indtastede kode, afslutter bien med at køre i et 8-tal.
  5. Lader man bien stå, slukker den selv efter 2 minutter.

 

Fremgangsmåde

Blomsten og bien

  • Læg forskellige blomster i forskellige farver ud på gulvet. Lad et barn indtaste en kode og imens bien kører rundt på gulvet kan I synge følgende sang:

    Sang:
    Melodi: Lille Lise

    Humlebien humlebien
    Flyver rundt på gulvet
    Leder efter blomster
    Den er ikke et monster
    Humlebien humlebien
    Lander lige der!

    Når bien stopper kan I snakke om farven på den blomst, som bien er tættest på. Herefter kan et nyt barn kode bien til at flyve videre til en ny blomst. Man kan tage små vandkander med og lege at man vander blomsterne.

    Hvis man synger sangen langsomt, kan man nå at synge sangen inden Brio bien lander et sted.

Rundkreds

  • Alle børnene sætter sig i en stor rundkreds. Et barn starter med at kode bien, hvorefter bien kører rundt. Når den har kørt færdig, er den landet et sted tæt ved et andet barn, som kan indtaste en ny kode.
    Legen kan udvides og leges, som en slags ”Flaskehalsen peger på”. Når bien lander ved et barn, skal barnet udføre en handling inden barnet trykker en kode og sender bien videre. Det kunne være hoppe tre gange, dreje rundt, eller lignede.

Biens efterfølgere

  • Materialer: små kort med bevægelser. Det kan være hoppe, kravle, rulle eller danse. En hat eller en pose til at have kortene i.

    Et barn trækker et kort og den voksne snakker med barnet om hvilken bevægelse barnet har trukket. Herefter kodes bien og alle børnene følger efter bien, mens de udfører handlingen på kortet. Når bien standser, er det et nyt barns tur til at trække et kort og indtaste en kode på bien

 

Hvordan understøtter aktiviteten teknologiforståelse?

Det teknologiske legetøj kan være med til at understøtte læringsmiljøer, hvor de yngste børn får mulighed for at stifte bekendtskab med kodning, programmering og modellering på en legende måde.