Mød en vejleder: Maja fra Byhuset
I Byhuset i Odense arbejder social- og sundhedsassistent Maja Hedegaard med at skabe trygge og meningsfulde hverdage for borgere med demens samt at vejlede social- og sundhedsassistentelever i deres psykiatrioplæring. Rollen som vejleder giver Maja energi og motivation samtidig med, at hun har stor indflydelse på elevernes faglige og personlige udvikling.
Centralt i Odense, mellem letbanestop, butikker og herberg, ligger dag- og træningscentret Byhuset, som er et trænings- og aktiveringstilbud til borgere i Odense Kommune med en demensdiagnose. Hver formiddag mellem kl. 9 og 10 triller rækker af minibusser ind på Byhusets parkeringsplads, og i døren står personalet klar til at hjælpe borgerne indenfor. På gangene hænger borgernes livshistorier i form af plancher med billeder og tekst fra deres liv og stuerne er indrettet med gamle møbler og nips, som giver en hjemlig og hyggelig stemning.
Demens er også psykiatri
I Byhuset arbejder Maja Hedegaard. Maja har været ansat som social- og sundhedsassistent i Byhuset siden 2013 og har de sidste 6 år også været vejleder for social- og sundhedsassistentelever. Rundt omkring i stuerne i Byhuset hænger der plakater, hvor der står: "Vi er ansat for at gøre en forskel for borgerne", og det er netop den forskel, der gør Majas job meningsfuldt.
Når borgerne kommer ind til os i Byhuset om morgenen, så kan der godt være nogen, som er kede af det, men de går som regel glade hjem. Vi lytter meget til borgerne og forsøger at tilpasse hverdagen til deres interesser, og er der for eksempel en borger, som en dag gerne vil i biografen, så gør vi, hvad vi kan for at få det til at ske.Maja Hedegaard, Vejleder
Udover at Byhuset er en arbejdsplads, er det også et uddannelsessted for social- og sundhedsassistentelever der, som en del af deres uddannelse, skal prøve kræfter med psykiatriområdet. Demens dækker over mange forskellige diagnoser, og hver diagnose kan komme forskelligt til udtryk fra menneske til menneske. Derfor er det også komplekst at arbejde med borgere, der har demens. Relationen til borgerne fylder meget, for hvis personalet skal lykkes med at planlægge og afvikle aktiviteter, der giver mening for den enkelte, så skal de være gode til at aflæse deres humør og tilstand. Derfor består meget af arbejdet også i at observere og kommunikere med borgerne, og det kan godt være en overraskelse for nogle af de elever, som Maja møder i rollen som vejleder:
Vi har nogle gange elever, som er skeptiske, når de starter hos os i oplæring, fordi de allerede har mødt demensdiagnoser i deres tid på plejehjem eller i hjemmeplejen, men jeg oplever også, at når de er færdige med deres oplæring, så har de en anden holdning. Forskellen er, at når de er på plejehjem eller i hjemmeplejen, så er det plejen omkring borgeren, der er i fokus. I Byhuset har vi et par toiletbesøg, hvor vi skal hjælpe, men vi har ingen pleje. Vi har i stedet fokus på, at borgerne skal vedligeholde de funktioner, de har, og det gør vi gennem relationsarbejde og aktiviteter.
Maja Hedegaard, Vejleder
Tryghed giver plads til at lære
På gangen møder Maja Saria, som er én af de to elever, som i øjeblikket er i oplæring i Byhuset. Maja spørger Saria, om hun har sin elevmappe med. Det har hun. Alle elever, der starter i Byhuset får udleveret en elevmappe på første dag. Her har Maja samlet alt det materiale, som hun synes er vigtigt for eleven at kende, så eleven får den bedst mulige start i Byhuset. Der er blandt andet materiale om Byhuset, refleksionskort, skema og meget mere. Saria henter sin mappe i hendes skab, og på vejen forklarer hun, at mappen har været en rigtig god hjælp for hende som elev, og at hun bruger den meget i det daglige.
Inden eleverne starter, skriver Maja også til den kommende elev og beder eleven om at skrive et par ord om sig selv og hun inviterer også på et besøg i Byhuset inden opstart, så eleven kommer bedst muligt i gang. Den første tid har Maja afsat tid til at eleven kan lære stedet at kende og at vedkommende også kommer til at følges rundt med forskellige kolleger, så alle ved hvem eleven er og tager ansvar for elevens oplæring:
Jeg forsøger at sammensætte elevens plan sådan, at vedkommende går med mig et par gange i ugen, men herudover er eleven også sammen med andre kolleger og grupper og jeg oplever en kæmpe opbakning fra min arbejdsplads til vores elever.
Maja Hedegaard, Vejleder
Tilgangen til borgerne i Byhuset og det store fokus på relationen smitter også af på den måde, som Maja går til sine elever på. For Maja er hendes rolle som vejleder ikke kun at sikre, at eleverne kan teorien - det er også vigtigt for hende, at eleverne trives:
Hvis du trives og har det godt, så kan du også give dine borgere noget, hvis ikke du har det godt, så trækker du dig. Eleverne er ikke bare elever - de er medspillere og kolleger og det gør vi faktisk meget ud af at fortælle dem. Det betyder, at de skal føle sig mere inkluderet i huset og i personalegruppen. Det skaber tryghed for eleven og de skal jo også ud og være en kollega på et tidspunkt.
Maja Hedegaard, Vejleder
Når eleverne i Byhuset bliver set på som ligeværdige kolleger, så følger der også forventninger med: "Selvfølgelig skal eleverne også tage ansvar for egen læring og vi har også en forventning om, at når de er landet herinde, så kommer de også med idéer til, hvad vi kan lave med borgerne, fordi når de er min kollega, så kan det lige så godt være dem, der foreslår aktiviteter vi kan lave med borgerne, og så giver jeg dem også mulighed for selvstændigt at planlægge aktiviteterne."
Vejlederrollen giver meget igen
Rollen som vejleder fik Maja, da den tidligere vejleder stoppede for 6-7 år siden. Siden dengang har Maja haft mange elever igennem psykiatrioplæring i Byhuset og det at være vejleder handler for Maja ikke kun om at give noget til eleverne, hun får også noget igen:
Rollen som vejleder gør, at jeg holder mig i gang. Jeg kan ikke bare sætte mig hen og overlade eleverne til sig selv. Det giver mig en god energi at være vejleder, at der er nogen, der lige skal hjælpes lidt og at jeg samtidig skal holde mig opdateret på den faglige viden.
Maja Hedegaard, Vejleder
Som vejleder mødes Maja til egentlig vejledning med eleven minimum 1 gang om ugen, hvor de sammen gennemgår mål, opgaver og faglige problemstillinger. Det kan være et medicinskema som eleven har udfyldt, hvor Maja og eleven tager en snak om medicinens virkninger og bivirkninger. Det kan også være et træningsprogram som eleven selv har udarbejdet for borgerne, der skal gennemgås.
De mange elever og deres historier gør indtryk på Maja, og hun oplever i høj grad, at hun, som vejleder, har en vigtig rolle og indflydelse på den enkelte elevs uddannelsesforløb.
Til at starte med, kørte jeg mere efter bogen, men nu svinger jeg nok lidt mere, og tager mere mennesket ind. Du skal selvfølgelig komme med noget fagligt til eleverne, men du skal også være menneske. Så et eller andet sted, vil jeg sige, at det vigtigste som vejleder er at se den elev, der træder ind ad døren, og finde ud af, hvordan lige præcis den elev skal modtages og oplæres, for du kan ikke gøre det ens.
Maja Hedegaard, Vejleder