Tina uddanner fremtidens social- og sundhedshjælpere
Tina er SOSU-vejleder: "Jeg ser mennesket bag eleven"
Uret på væggen i opholdsstuen i hus D viser klokken er 10. Beboerne har sat sig om bordet for at nyde formiddagskaffen med personalet. Tina pjatter med beboerne og kalder en ældre herre "bandit," fordi han ikke vil have plejehjemmets leder, Heidi, som borddame.
Tina er vejleder for social- og sundhedshjælperelever på Plejehjemmet Ærtebjerghaven i det nordlige Odense. Det er en ny rolle for Tina, der selv blev uddannet social- og sundhedshjælper i 2022 og kun været vejleder i et års tid.
Fællesskabet med kolleger og borgere er vigtigt på arbejdspladsen, og den kultur vil Tina gerne give videre til eleverne. Tina gør meget ud af at fortælle de nye elever, at det er vigtigt at sidde med ved bordet, være social og hyggesnakke med borgerne i fællesrummet.
Noget andet, der også er vigtigt ifølge Tina, er at give eleverne en god velkomst, når de starter:
Når vi skal have en ny elev, så fortæller jeg altid en lille smule om den her elev og beder alle mine kolleger til morgenmødet om at tage godt imod vedkommende. Jeg opfordrer også til, at vi hjælper eleven for vi skal være her alle sammen, og de dage hvor jeg har fri, skal de være søde at tage sig af eleven.Tina, SOSU-vejleder
På den måde involverer Tina sine kolleger i uddannelsen af eleverne, så det bliver tydeligt, at eleverne er hele arbejdspladsens ansvar.
"Bedstefars skæg" kan være en vigtig del af uddannelsen
I baglommen på sin uniform har Tina en krøllet notesblok, som følger hende rundt på alle sine vagter. Notesblokken hiver Tina særligt frem, når hun får nye elever, som har et andet modersmål end dansk og derfor har brug for særligt fokus i deres oplæring, for at få de danske ord og fagbegreber på plads.
Tina beder eleverne om at skrive alle de ord ned på deres notesblok, som de ikke forstår i løbet af en arbejdsdag. Når dagen så er slut, gennemgår hun ordene og forklarer eleverne, hvad ord som "udadreagerende" betyder.
Notesblokken er bare ét af de redskaber, som Tina bruger i sit arbejde med at uddanne flersprogede elever, for når man er opvokset i Danmark, så er den danske kultur også en vigtig del af uddannelsen.
I næste uge skal to flersprogede elever bage kagen "Bedstefars Skæg" til beboerne på de to afdelinger, hvor de er i oplæring. Det er et helt bevidst valg, at Tina har valgt netop den kage:
Der er rigtig meget, der skal laves ved den kage, og opskriften står på dansk. Jeg har bedt om at få begge deres telefoner, og så skal de bage den kage her sammen med en borger. De må spørge kolleger til råds og de må ringe til mig, men de må ikke bruge deres telefoner til at oversætte opskriften med."Tina, SOSU-vejleder
Målet med opgaven er, at eleverne skal øve sig i at læse og forstå det danske sprog, og når kagen er færdig, så er der kage og hygge til beboerne.
Noget som Tina er begyndt at bruge i vejledningen af flersprogede elever, er at bruge den sidste del af vejledningen på at læse næste uges opgaven igennem sammen med eleven, og bagefter gennemgå alle de ord, som eleven har brug for at få forklaret. Det har ifølge Tina givet nogle meget bedre opgaver, som i højere grad afspejler dét, eleverne kan.
Tillid er et vigtigt arbejdsredskab
Som social- og sundhedshjælper er kerneopgaven at hjælpe beboerne til mest mulig livskvalitet i hverdagen - det kan for eksempel være ved at støtte dem i spisesituationer eller hjælpe med personlig pleje. Men samtidig med, at Tinas elever skal lære de rent praktiske ting, så er der noget andet, som eleverne også skal lære og som forudsætningen for, at de kan løse deres kerneopgaver sammen med borgerne:
"Kommunikation er rigtig vigtig. Du skal kunne danne en relation til din borger. Du skal finde vedkommendes tillid, så de kan føle sig trygge sammen med dig. Som jeg har sagt til min nuværende elev, så er det vigtigt at læse op på borgernes livshistorier. Dem kan man bruge, hvis for eksempel at borgeren ikke vil i bad. Så kan du snakke med borgeren om nogle ting og mens du snakker, så kan du få dem guidet ud på toilettet, og når du så er derude, så har du en større change for at få borgeren i bad. Man kan virkelig bruge de her livshistorier og det kan eleverne også."
Social- og sundhedshjælper ad omveje
Det er ikke længe siden, at Tina selv var elev i Odense Kommune. Hun blev uddannet i 2022 gennem et projekt for ledige. Tina har været vidt omkring i sit arbejdsliv - hun er oprindeligt uddannet landmand, og har både boet i Tyskland, arbejdet på armaturfabrik og være gravmedhjælper på en kirkegård.
Det var Tinas seneste job inden hun startede på uddannelsen, der blev springbrættet: "Jeg gjorde rent for de ældre mennesker, der var visiteret til Flenco Rengøring i Odense Kommune. Så havde jeg mine borgere og kørte rundt til dem i deres eget hjem."
I jobbet som rengøringsassistent for de ældre var Tina ofte tilskuer til den hjælp, som de ældre fik fra hjemmeplejen, og hun begyndte at overveje om ikke, man i nogle tilfælde kunne gøre tingene lidt anderledes.
Jeg har åbenbart brokket mig til mine veninder, for en dag sagde min veninde, der er uddannet social- og sundhedsassistent: "Nu holder du op med det brokkeri og så tager du dig selv en uddannelse, og så kan du ændre dét derfra."Tina, SOSU-vejleder
Tina tog opfordringen fra til veninde til sig og søgt ind som social- og sundhedsassistent. Tina blev også inviteret til samtale, men fik afslag på social- og sundhedsassistentsuddannelsen, fordi ansættelsesudvalget vurderede, det ville blive en for stor mundfuld efter mange år væk fra skolebænken. I stedet tilbød de Tina en plads som social- og sundhedshjælperelev, og det har vist sig at være et held for Tina, som nu har fundet ud af, at det hun allerhelst vil, er at bruge tid sammen med borgerne.
Tina er derfor sikker på, at hun er landet på den helt rigtige hylde og hun er helt klar på at give det engagement og den viden videre til næste generation af social- og sundhedshjælpere mange år endnu.