Cecilie vil have muligheder og tager derfor en EUX
En gymnasial uddannelse er for mange et springbræt til muligheder. Cecilie havde det på samme måde, men fandt ud af, at hun havde brug for mere end viden fra skolebøgerne. Hun søgte derfor ind på en EUX, hvor hun kunne få lov til at få en praktisk uddannelse, samtidig med at hun åbnede døre for sig selv fremadrettet med en EUX i rygsækken
Cecilie er 21 år, bor i Odense C med sin kæreste, og så er hun næsten færdig med sin EUX på social- og sundhedsassistentlinjen. De sidste fire år har Cecilie fået undervisning i alt fra sprog til sårpleje, fysik, medicin, historie og meget mere. Med sin EUX på SSA-linjen er hun klar til at starte på sin karriere som social- og sundhedsassistent, når hun lige om lidt dimitterer. Hun kan også vælge at bruge sin uddannelse som springbræt, til alle de forskellige døre der står åbne med en studenterhue og SSA-uddannelsen i bagagen.
Omsorg og arbejdsglæde i fokus
Da Cecilie skulle vælge uddannelse, søgte hun ind på STX. Hun vidste, at hun ville noget, hvor hun havde muligheder, og så var det jo der, man søgte ind. Hun fik dog hurtigt en følelse af, at hun ikke helt passede ind, og mængden af tid man læste, gik ikke helt op med Cecilie og hendes drømme. En dag spurgte en studievejleder, om hun nogensinde havde overvejet at læse en EUX, så hun stadig blev student, men også fik læring med fra praksis. Da jeg spørger Cecilie, hvorfor det lige var EUX-linjen som social- og sundhedsassistent valget faldt på, svarer Cecilie med et stort smil på læben ”både min mor og mormor er social- og sundhedsassistenter, og jeg har altid set på dem og deres arbejdsglæde, når de går på arbejde. Derudover har jeg altid opsøgt dokumentarer om både arbejdet med mennesker, men også pleje og omsorg af voksne, ældre og mennesker med et eller andet form for handicap. Jeg har altid synes, det lød helt vildt fedt med et arbejde, hvor jeg kunne gøre en forskel, så det var faktisk ikke et svært valg.”
To uddannelser på samme tid
Som EUX-elev har man en meget varieret hverdag. Du har perioder med skoleforløb, der både inkluderer EUX og SOSU-fag og i andre perioder har man oplæringsforløb. Cecilie fortæller, at skoleperioderne kan være krævende, men at skolen er god til at gøre emnerne relevante så fx biologi lægger sig op ad SSA’en ved fx at handle om diabetes, hvilket gør, at tingene hænger rigtig godt sammen. I starten af uddannelsen var det hele meget kombineret. Det vil sige, man kunne starte morgenen med matematik, gå videre til SOSU-fag og så slutte af med engelsk. I den sidste skoleperiode inden eksamener har det været mere opdelt, hvor man har længere forløb kun med EUX-fag, som man afslutter for så at have et SOSU-forløb. Begge dele har egentlig været fedt, men her til sidst har muligheden for fordybelse i begge grene af uddannelsen været rigtig rar. Cecilie fremhæver også skolen, og det fokus der er på EUX-linjen som et kæmpe plus, hvor både rammer og sammensætningen af klassen med jævnaldrende har gjort en kæmpe forskel.
Selvom borgeren ikke nødvendigvis har haft en god nat, kan jeg være med til at give dem en god start på dagen, og det synes jeg simpelthen er så værdifuldtCecilie, EUX-elev
I min samtale med Cecilie er det tydeligt, at hun har passion, og at hun brænder for faget. Jeg spørger hende derfor, hvilket tidspunkt på dagen hun altid ser lidt ekstra frem til. Her svarer hun:
"Hvis jeg kun må vælge et tidspunkt, er det nok, når man skal ind og vække om morgenen. Selvom borgeren ikke nødvendigvis har haft en god nat, kan jeg være med til at give dem en god start på dagen, og det synes jeg simpelthen er værdifuldt. Det er et øjeblik, jeg virkelig nyder."Cecilie, EUX-elev
En fremtid med spædbørn
I løbet af uddannelsen har Cecilie været i forskellige oplæringsforløb. Tiden er nemlig gået rigtig stærkt, og hver oplæring har haft forskelligt fokus. En praktik Cecilie virkelig så frem til var praktikken på sygehuset. Her kom Cecilie på OUH på afdeling H1 der beskæftiger sig kirurgi og medicinering af spædbørn. Som SSA på H1 arbejdede Cecilie med oplæring af forældre, måling af værdier, følge patienter og forældre til undersøgelser og generelt fik hun muligheden for at være en hjælpende hånd for familierne. ”Som SSA havde jeg muligheden for at give dem omsorg på en anden måde. Sygeplejerskerne havde travlt og havde rigtig meget, de skulle nå. Jeg havde en anden tid og fokus, hvilket gjorde at jeg kunne give en anden form for omsorg og nærvær. Jeg har faktisk altid tænkt, at jeg ville ende med at arbejde med psykiatri, men efter min somatiske oplæring, blev jeg ret glad for tanken om at arbejde med børn og være en del af at hjælpe børn til verden. Jeg har faktisk også altid tænkt at en videreuddannelse til jordemoder var min endelige plan, og det blev jeg bekræftet i, da jeg var i oplæring på OUH. Lige præcis jordemoder er også noget min uddannelse giver mig mulighed for, og det var et meget bevidst valg fra min side”.
Inden vi runder af, spørger jeg Cecilie, om der er noget, hun ville ønske, at folk vidste om hendes uddannelse. Efter lidt tænketid siger hun:
"Økonomi skal selvfølgelig ikke afgøre noget, men jeg vidste fx ikke, at man fik elevløn under sin uddannelse. Det har virkelig givet mig et andet råderum i dagligdag, i forhold til dem jeg kender, der tager en STX. Det har givet mig nogle virkelig gode muligheder i mit privatliv samtidig med, at jeg har fået den samme uddannelse - og mere til."Cecilie, EUX-elev