Spring til indhold

#KysBedreOdense 2018

Rygerkys er selvfølgelig også rare, men faktum er, at de lugter og smager af røg. Et friskt kys er bare bedre!

Formålet med #KysBedreOdense er at forebygge, at unge begynder at ryge, samt at motivere unge, der allerede ryger, til at kvitte tobakken. Unge rygere og ikke-rygere har været med til at udvikle budskabet i kampagnen ved at deltage i fokusgruppeinterviews.
Hver uge er der på landsplan 280 unge, der begynder at ryge – det svarer til 9 unge i Odense. Vi ved, at unge søger nye fællesskaber ved skole- og studiestart. Desværre er rygefællesskabet nemt at vælge til - og det kan være svært at stoppe, når man først er begyndt.

 

Kampagnen #KysBedreOdense kørte derfor første gang i forbindelse med skole- og studiestart (medio august til medio september 2018). Målgruppen for kampagnen er unge i Odense Kommune, fra 7.-10. klasse i grundskolen til og med videregående uddannelser.

 

I kampagneperioden blev en række uddannelser besøgt og her kunne elever og studerende deltage i konkurrencer, få en kop kaffe, en kyskage og få målt deres kuliltetal. 

 

Røgfrit Odense, der står bag kampagnen, samarbejder med alle uddannelsessteder i Odense Kommune. I forbindelse med kampagneperioden fik de alle tilbudt en række materialer; plakater, forskellige postkort, overførbare tatoveringer, klistermærker til spejle samt gulvmåtter.

 

Sideløbende kørte daglige konkurrencer på #KysBedreOdenses Facebook og Instagram, hvor præmierne var sponseret af erhvervsdrivende i Odense Kommune. Desuden var det muligt at vinde krus og t-shirts med kampagnelogoet. 

 

Fakta om rygning og tobak, hjælp til rygestop og kyssetips var også en del af kampagnen.  

 

#KysBedreOdense lever videre og der vil løbende være konkurrencer og opslag i forbindelse med skole- og uddannelsesbesøg. 

 

Følg kampagnen her: 

 

  facebook  instagram