Odense Kommune vinder Inklusionsprisen for hjælp i trygge rammer
Fleksibel hjælp til borgerne i trygge rammer sikrede i går Odense Kommune Inklusionsprisen på den store konference OFF Dig i Aarhus Musikhus

Glæden var stor i Aarhus Musikhus, hvor borgerservicechef Lene Djurhuus (th.) modtog prisen sammen med medarbejder Jan K. Larsen og Birgitte L. Christensen fra projektet.
Lene Djurhuus, chef for Borgerservice, og medarbejderne Jan K. Larsen og Birgitte L. Christensen modtog Inklusionsprisen på vegne af Odense Kommune for det gode arbejde, som et fast team af medarbejdere udfører for borgere, som har brug for hjælp med MitID eller på anden måde få hul igennem til det digitale Danmark.
Borgerservice har gennem mere end to år drevet en fremskudt hjælp på Café Paraplyen, Vollsmose Bibliotek og Bolbro Brugerhus, hvor fire faste medarbejdere hjælper borgerne i trygge rammer uden, at de behøver bestille tid. I 2024 havde medarbejderne over 1.600 borgere forbi deres bord for hjælp til små og store problemer med det digitale.
Rådmand Søren Windell glæder sig over Inklusionsprisen og juryens påskønnelse af hjælpen, som letter borgerne i forhold til at digital post, ansøge om boligstøtte, tjekke ydelser og få et sundhedskort.
- Nu har vi i mere end to år haft en fremskudt hjælp på steder, hvor borgerne i forvejen kommer, så de ikke stresser over at skulle bestille tid i Borgernes Hus. Det er ikke en effektiv måde at drive borgerservice på, men det er effektivt i forhold til denne gruppe. Det er en-til-en håndtering af et problem, som borgeren oplever. I digitaliseringen har vi nemlig glemt disse borgere - både de ældre og de udsatte - men nu kan de få den hjælp, de har behov for, og det er en stor lettelse for mange, siger rådmand Søren Windell.
Lene Djurhuus er stolt over prisen og ikke mindst medarbejdernes hjælp til de mange borgere i hverdagen.
- Det faste team med Jan, Birgitte, Majbrit og Niels har tilsammen mange års erfaring i det digitale univers. De er dedikerede til opgaven og brænder for at gøre end indsats. Arbejdet giver i den grad mening, for vi hjælper helt konkret borgerne med MitID, hvis de skulle have glemt en kode eller noget andet giver bøvl. Hjælpen letter hverdagen for rigtig mange mennesker, som har det svært med det digitiale - og vi sikrer, at ingen bliver efterladt alene i det digitale samfund, siger Lene Djurhuus.
Inklusionsprisen er en del af Digitaliseringsprisen, som hylder offentlige digitaliseringsprojekter, der forbedrer oplevelsen for borgerne. Odense Kommune vandt prisen sammen med Aarhus og Viborg Kommune. De tre kommuner var i konkurrence med dataunderstøttet borgerkommunikation fra ATP. Det var juryen selv, som fik øje på de tre kommuners arbejde og valgte at pulje dem i en fælles nominering for de forskellige facetter af arbejdet med hjælp til det digitale.
Fakta om Digitaliseringsprisen
Digitaliseringsprisen hylder succesrige offentlige digitaliseringsprojekter og anerkender initiativer, der inspirerer andre og skaber nye visioner for den offentlige sektor.
Rambøll Management Consulting forestår behandling og indstilling af ansøgere, hvorefter projekterne fremlægges for dommerne.
I dommerpanelet sidder:
Rikke Zeberg, formand, direktør Klimadatastyrelsen
Lisbeth Knudsen, chefredaktør, Mandag Morgen og Altinget
Mikkel Flyverbom, professor of Communication and Digital Transformations, Copenhagen Business School
Anna de Boer, Velfærdsentreprenør og udviklingskonsulent, Egedal Kommune
Digitaliseringsprisen uddeler udover Inklusionsprisen også Innovationsprisen, Sammenhængsprisen og publikumsprisen.
Fakta om "OffDig konferencen"
"OffDig konferencen" bliver i år holdt onsdag og torsdag den 19. - 20. marts 2025 i Musikhuset, hvor den samler over 1.600 deltagere fra hele landet. Konferencen er en to-dages konference med et stærkt fagligt program, hvor folk mødes for at debattere digitalisering i den offentlige sektor.
Rådmand Søren Windell på 3070 3693
Lene Djurhuus, chef for Borgerservice, på ledp@odense.dk.