Farvel til Odenses mest farlige kryds: Tagtækkervej lukker for gennemkørsel
Krydset Tagtækkervej/Rødegårdsvej er det sted i Odense, hvor der sker flest uheld. Det skal være slut fra den 11. januar, hvor Odense Kommune lukker for ind- og udkørsel ad Tagtækkervej ved Harald Nyborg.
En analyse har udpeget krydset Tagtækkervej/Rødegårdsvej som det mest uheldsbelastede sted i Odense kommune. Derfor har Odense Kommune arbejdet på en mere sikker afvikling af trafikken i området. Det sker ved at lukke Tagtækkervej for gennemkørsel for bilister og i stedet lede bilisterne ad Børstenbindervej til butikkerne på Gørtlervej og Tagtækkervej.
For at gøre lukningen mulig er der sket en række større ændringer i området med nyt lyskryds, svingbaner og fællessti til gående og cyklende.
- Det er en god dag for byens cyklister, som får bedre forhold på Odenses mest benyttede cykelsti. Vi har gennem længere tid haft fokus på krydset, da der sker mange ensartede ulykker på stedet, hvor biler til og fra Tagtækkervej påkører cyklister. Det stopper vi nu ved at sætte en prop i Tagtækkervej og lede bilisterne ad de øvrige veje, som er blevet optimeret og forberedt til lukningen, siger kontorchef i Trafik og mobilitet, Rasmus Bach Mandø.
Lyskryds ved Rødegårdsvej og Børstenbindervej
I krydset Rødegårdsvej/Børstenbindervej er der etableret et lyskryds for at skabe en bedre og mere sikker afvikling af trafikken. Der er desuden etableret svingbaner, som bl.a. betyder, at dem, der skal til venstre ad Børstenbindervej, ikke holder i vejen for de trafikanter, der skal ligeud.
Cyklister, der skal fra centrum til SDU og Cortex Park, bliver ledt uden om lyskrydset og skal ikke holde tilbage for signalet. Cyklister, der kommer i den modsatte retning, vil opleve et ekstra stop på vejen i forhold til i dag. Lyskrydset er dog med til at skabe en mere sikker og tryg afvikling af trafikken.
På Rødegårdsvej giver en helle ved Tagtækkervej og Billedskærervej bedre mulighed for at krydse vejen, og lyskrydset gør det nemmere og mere sikkert at krydse Rødegårdsvej og Børstenbindervej. Der er også etableret foranstaltninger, der gør det nemmere at krydse vejen i kørestol, med sin barnevogn eller som synshandicappet.
Svingbaner på Gørtlervej og Børstenbindervej
For at forbedre afviklingen af trafikken i krydset Gørtlervej/Børstenbindervej er der etableret venstresvingsbaner på Gørtlervej og Børstenbindervej. De skal medvirke til, at biler og lastbiler kan komme ind og ud af området. Samtidig er der etableret en helle på Gørtlervej til gående.
På Gørtlervej har der udelukkende været cykelsti på den ene side af vejen. Der er derfor også etableret cykelsti på den vestlige side - nogle steder som fællessti til både gående og cyklende. Det betyder, at cyklister, der skal mod IKEA, ikke længere skal cykle på vejen.
For at få plads til lyskrydset og svingbanerne i krydset ved Rødegårdsvej og Gørtlervej er der blevet fældet nogle træer. For hvert vejtræ, Odense Kommune bliver nødt til at fjerne, planter de 2 nye træer i nærheden af projektet. Det betyder, at der flere steder langs Rødegårdsvej vil blive plantet nye træer - bl.a. ved Tagtækkervej.
Anlægsprojektet forventes helt færdigetableret i foråret 2021, og forvaltningen vil løbende følge trafikafviklingen i området for at se, om fremkommeligheden og sikkerheden er tilfredsstillende.
By- og Kulturforvaltningen, tlf.: 65 51 20 80