UngOdense får stor donation til science for børn og unge
Fræs en enhjørning i kemisk træ eller find svaret på det store spørgsmål: "Hvad holder atomer sammen?". Det får børn og unge i Odense nu endnu bedre muligheder for. Ungdomsskolen i Odense har netop modtaget tre store donationer fra Villum Fonden. Pengene skal bruges til at videreudvikle UngOdenses undervisningstilbud inden for en kreativ tilgang til naturvidenskab og teknologi.
- Netop forståelsen for og anvendelsen af teknologi er nogle af de kompetencer, som vi i Odense mener, er så betydningsfulde for børn og unge - og som jeg håber, at vi kan få endnu flere piger til at få øjnene op for også. Jeg glæder mig derfor over, at UngOdense har gjort sig fortjent til den økonomiske saltvandsindsprøjtning fra Villum Fonden. Det er vigtigt, at byens børn får vækket nysgerrigheden for den naturvidenskabelige verden og får endnu bedre mulighed for dyrke interessen for videnskab og innovation, siger Susanne Crawley Larsen, der er børn- og ungerådmand i Odense.
Bevillingerne betyder, at der bliver endnu bedre mulighed for at gå til astrofysik og science i fritiden. De tre projekter, der har modtaget støtte fra Villum Fonden er:
Fra atomer og galakser til os
Nu kan unge på Fyn gå til astrofysik i fritiden. I Odense samles unge hver uge på ungdomsskolen om en fælles interesse for naturvidenskab, fysik, astrofysik og astronomi. Med afsæt i spørgsmål som: "Hvad holder atomer sammen?" og konkrete forsøg, skal der udvikles science-camps, familieaftener og en række forløb på ungdomsskolen. Udgangspunktet er de unges egen undren. Studerende og forskere indenfor blandt andet kvanteoptik, partikelfysik og NMR-analyse holder oplæg og laver forsøg med de unge.
I alt gennemføres der forløb i tre byer over en treårig periode samt en månedlig diskussionsgruppe i regi af ungdomsskolen.
Projektet er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og UngOdense, og har modtaget 246.600 kr. i støtte.
Ungscience
UngOdense er gennem Ungdomsskoleforeningen med til at udvikle og udbrede velafprøvede science-aktiviteter til ungdomsskoler over hele landet. Der udvikles og afprøves nye og spændende forløb i samarbejde med ungdomsskolerne i en række kommuner landet over.
Til hvert forløb udarbejdes et standardiseret undervisningsmateriale og en drejebog, som efterfølgende kan anvendes af alle ungdomsskoler og andre interesserede. Der bliver blandt andet arbejdet med et forløb i UngOdense omkring science og bæredygtighed. UngOdense er en af to modelskoler der skal udvikle de nye fritidsforløb.
Ungdomsskoleforeningen har modtaget 5.000.000 kr. i støtte til udvikling af projektet.
Walk-in-teck - åbent bemandet steam-laboratorium i Ungdomshuset Odense
Nu kan unge i Odense fræse en enhjørning i kemisk træ, der med sine lysende diodeøjne kan blinke i takt til musik.
Ungdomshuset i Odense kan nu udvide åbningstiden for de eksisterende science- og teknologiværksteder for nye grupper af unge. I en række værksteds-forløb kan de unge fx arbejde med spildesign, formgivning med laserskærer og lære at bruge plotter og skæreprinter i maker-værkstedet. Der skal upcycles elektronikskrot og arbejdes med mediegrafik.
Alle forløb afsluttes med et offentligt event en gang i kvartalet og i forbindelse med værkstederne, oprettes der i samarbejde med Odense Bibliotekerne et pop-up science-bibliotek.
Walk-In-Tech har modtaget 389.500 kr. i støtte.
- Jeg er stolt over, at UngOdense er blevet udvalgt til at udvikle og udbrede science-aktiviteter, og vi glæder os til at kaste os over opgaven. Det er en fornøjelse hver gang, at vi kan være med til at støtte en ung i sin interesse for at forstå naturvidenskaben og måske kombinere viden og kreativitet og dermed skabe noget nyt, siger Carsten Djursaa, ungdomsskoleleder i UngOdense.
Se oversigt over UngOdenses nuværende science- og teknologiaktiviteter
Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand, sucl@odense.dk, mobil: 30604419
Carsten Djursaa, ungdomsskoleleder, UngOdense, cdj@odense.dk, mobil: 24256430