Odenses Børn- og Ungeforvaltning går på Facebook
Arbejdet med børn og unge i Odense er fast leverandør af gode historier, og nu får historierne også deres egen facebookside. Håbet er at nå endnu længere ud til flere forældre og andre interesserede - også de medarbejdere, der selv er med til at skabe historierne.
De leger og lærer, de griner og de får også os andre til at smile. Arbejdet med børn og unge i Odense er en konstant kilde til positive historier, og nu kan forældre, bedsteforældre og kolleger fremover få gode, sjove og inspirerende fortællinger direkte fra børnene og medarbejdernes fælles liv.
Fortællingen om det gode børneliv og den gode arbejdsplads
I landets tredjestørste by går 6500 medarbejdere hver dag på arbejde i børnenes tjeneste. De møder børnene, fra før de overhovedet er født, og følger dem indtil de forlader børnetandplejen som 18-årige - som sundhedsplejersker, dagplejere, psykologer, pædagoger, lærere, tandplejere, familiebehandlere osv.
Det er deres fælles dagligdag, der skal danne grundlaget for facebooksidens indhold. En dagligdag, hvor medarbejderne både danner og uddanner børnene, og så de vokser op med de bedste muligheder for aktivt at tage del i samfundet.
- Når vi er 6500 ansatte, der hver dag går på arbejde for at give 38.000 børn og unge et godt børneliv, så er potentialet for gode historier rigtigt stort. Når vi tilmed gør et godt stykke arbejde, så er det synd og skam ikke at dele den arbejdsglæde og værdi, som det skaber for børn og familier i Odense. Det kan Facebook, som stadig er danskernes foretrukne sociale medie med 3,6 mio. profiler. Det er heller ingen hemmelighed, at med kolleger spredt ud på mange forskellige adresser i hele byen, så håber vi, at Facebook kan være med til at skabe fællesskab, sammenhold og stolthed i organisationen. Det har en ikke ubetydelig brandingværdi i kampen om at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere i dag og fremtiden, siger Mie Spuur Simonsen, der er kommunikationschef i Børn- og Ungeforvaltningen.
Odenses børn- og ungerådmand, Susanne Crawley Larsen, er selv en ivrig bruger af sociale medier som f.eks. Facebook. Hun har længe glædet sig til, at BUF som den sidste af kommunens forvaltninger kom i luften med sin facebookside.
- Jeg har fulgt spændt med i, hvordan det er lykkes andre forvaltninger i Odense - og andre kommuner i landet - at få formidlet essensen af det vigtige arbejde, der bliver udført af medarbejderne ofte uden for rampelyset. Med facebooksiden kan byens børn og voksne få et større indblik i den hverdag, vi skaber. Mit håb er, at børn, forældre, borgere og medarbejdere sammen vil fortælle historien om børnelivet i Odense, siger Susanne Crawley Larsen.
Fakta:
Børn- og Ungeforvaltningens facebookside:
• Giver nem adgang til nyttig viden om børn og unges hverdag i Odense Kommune
• Styrker dialogen med forældre til børn og unge i Odense
• Understøtter den 'interne' kommunikation med decentrale medarbejdere
• Formidler den borgernære velfærd, som de hver dag skaber på alle arbejdspladser
• Styrker fortællingen om Børn- og Ungeforvaltningen som den gode arbejdsplads, så man fortsat kan rekruttere fremtidens medarbejdere.
Facebook er det største sociale medie i Danmark med 3,7 mio. brugere.
67% af danskerne er på Facebook.
63% af danskerne bruger Facebook dagligt.
Kilde: DR's rapport "Medieudviklingen 2018"
Kontaktinformation
Mies Spuur Simonsen, kommunikationschef, Børn- og Ungeforvaltningen, mies@odense.dk, 24949736
Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand, sucl@odense.dk, 30604419