10 år med hjælp og vejledning til virksomhederne
Erhvervskontakten i Odense Kommune kunne for nylig fejre sit 10 års jubilæum. Formålet er stadigvæk at gøre hverdagen lettere for virksomhederne ved at vejlede og hjælpe i mødet med myndighederne. I sine første 10 år har Erhvervskontakten assisteret i mere end 3.500 sager.
Det skal være hurtigt og effektivt at være i kontakt med Odense Kommune, når virksomheder skal etableres, udvikles eller udvides. Her kommer Erhvervskontakten ind i billedet.
Siden oprettelsen - som den første i Danmark - har Erhvervskontakten hjulpet virksomhederne med at:
- etablere ny virksomhed
- finde en ny lokalitet i byen
- flytte virksomheden til Odense
- bygge om eller udvide
- arrangere en større event
- samarbejde med andre virksomheder eller uddannelsesinstitutioner
Det er der mange, der benytter sig af - og i stadig større grad. Tilbage i 2011 håndterede Erhvervskontakten 76 sager, men nu hedder tallet mellem 500 og 600 per år. I alt har mere end 3.500 sager været omkring Erhvervskontakten.
- Det er vigtigt for Odense, at vi har en indgang til virksomhederne, hvor der er fokus på dialog og løsninger. Vi har brug for vækst og iværksætteri i byen, og gennem Erhvervskontakten kan virksomhederne blive guidet gennem mulighederne, ligesom modellen også understøtter en effektiv sagsbehandling. Det har høj prioritet, og det vil fortsat være et indsatsområde for os, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
En god oplevelse
Når en virksomhed henvender sig til Erhvervskontakten, får den en sagsbehandler tilknyttet, som tager hånd om netop deres ønsker og behov. Sagsbehandleren inddrager de relevante myndigheder, koordinerer samarbejdet undervejs og sørger for, at sagen kommer i mål på en tilfredsstillende måde.
En af de virksomheder, der har benyttet Erhvervskontakten, er transportvirksomheden DSV. Her er man i øjeblikket i gang med at bygge nye faciliteter i Højme. Virksomheden har oplevet en meget smidig sagsbehandling, hvor man ikke er puttet væk i en kø af sagsbehandlinger.
- Ved myndighedsbehandling af byggesager generelt kan der opstå forsinkelser som følge af manglende kommunikation mellem forskellige eksterne og interne afdelinger i kommunen. I Odense Kommune har man Erhvervskontakten, og her har vi oplevet, at de faciliterer en god dialog mellem interne medarbejdere og eksterne enheder som beredskab og forsyningsselskaber, hvilket sikrer en smidig byggesagsbehandling. De samler trådene og følger op på aftaler, fortæller Senior Project Manager i DSV Rune Dam Pedersen.
Interesserede virksomheder kan læse mere om Erhvervskontaktens tilbud på https://www.odense.dk/erhvervskontakten.
Jane Jegind, rådmand, By- og Kulturforvaltningen, tlf. 20 91 10 31
Anette Pihl Nielsen, chef for Erhvervskontakten, tlf. 29 33 54 33
Rune Dam Pedersen, Senior Project Manager, DSV, tlf. 61 94 47 49