Odenses børn lærer at programmere via leg med KUBO
65 % af de børn, der i dag begynder i skole, vil ende i jobfunktioner, der endnu ikke eksisterer. Sammen sætter Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune og KUBO Robotics fokus på at skabe rammerne for at Odenses børn og unge får mulighed for at udvikle en teknologiforståelse allerede når de begynder i et dagtilbud.
Odense Kommune og KUBO Robotics har indgået et partnerskab, hvor KUBO-robotten anvendes til at lære børn i flere Odenseanske folkeskoler og børneinstitutioner programmering via leg. At kunne programmere kræver normalt evnen til at kunne læse og skrive, samt at kunne benytte en computer eller tablet, men dette er ikke længere nødvendigt. Ved at benytte KUBO og dens taktile programmeringssprog TagTile som redskab i leg og undervisning, så kan børn i en alder helt ned til 3 år lære at programmere og herigennem lege sig frem til vigtige 21. århundredes kompetencer såsom kommunikation, kreativitet, samarbejde og kritisk tænkning.
- Vi er særlige i Odense - vi har skrevet os ind i fremtiden med byens voksende robotindustri. Vi er med i front og det forpligter. Vi skal skabe rammerne for at børn og unge i Odense kan det som fremtiden kalder på. Det handler om børnenes fremtid, men det handler også om, at Odense som by hjælper vores virksomheder med at udvikle teknologi, der kan bruges i virkeligheden. Vi ved ikke hvad fremtiden kalder på for vores børn og unge, men vi ved, at det bliver vigtigt at kunne eksperimentere, samarbejde og skabe. I Odense har vi alle muligheder for et tæt samarbejde mellem dagtilbud, folkeskoler og robotindustrien. Og vores partnerskab med KUBO Robotics er et eksempel på, hvordan vi sammen kan bibringe Odenses børn og unge det som fremtiden kalder på, siger rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen Susanne Crawley Larsen.
- I vores øjne er det interessant at arbejde sammen med Odense Kommune, da Odense er en af de byer, som efterspørger arbejdskraft med de kompetencer som KUBO søger at lære børnene og som aktivt søger at finde en løsning. For os er det afgørende at have en partner med som forstår vigtigheden i at give vores børn den viden, der er nødvendig, ikke bare for arbejdsmarkedet, men også for børnene i deres fremtid, hvor håndteringen af teknologi vil være en forudsætning i hverdagen, siger Tommy Otzen, CEO & Co-Founder of KUBO Robotics.
Børnehuset Kastaniegården er en af de tre børnehuse, der har modtaget et klassesæt med KUBO-robotter. Her er har robotterne allerede vakt opsigt.
- I Kastaniegården er KUBO et stykke legetøj som vi er vi glade for. Vi ser, at KUBO via lege og sin simple udformning og programmeringsmuligheder bygger bro imellem forskellige aldersgrupper og imellem børn og voksne, der elsker at lege. De ældste børn lærer hvordan KUBO fungerer fra 2. årgang på Kroggårdsskolen, og når de har lært robotten at kende, skal de store børn lære de mindre det - en rigtig god og lærerig proces. Vi har ikke haft KUBO i huset særlig længe, men jeg ser allerede, at KUBO kan forene leg og læring, samt være med til at forme børnenes nysgerrighed og indblik i robotteknologien. Vi glæder os til de mange gode lege- og læringsprocesser, vi skal have i fremtiden, siger Torben Bennekov, daglig leder i Kastaniegården.
Partnerskabet mellem Børn- og Ungeforvaltningen og KUBO Robotics er bygget op om pilotprojekter på tre skoler og tre børnehuse. Under pilotprojektet vil skoleelever og børnehavebørn udforske programmering gennem leg med KUBO-robotterne. Legen og undervisningen er bygget op omkring storytelling, som er med til at engagere samt vække børnenes naturlige nysgerrighed for at lære. Som en del af pilotprojektet får de tilknyttede lærere og pædagoger sparring i brug af KUBO-robotten fra KUBO Robotics. Der er således også et element af kompetenceudvikling indarbejdet i pilotprojektet.
- Partnerskaber mellem dagtilbud, skoler og robotvirksomheder danner grundlag for vækst i vores by og gør vores børn og unge dygtigere. De første skridt hen imod at vores børn kan indtage fremtidens arbejdsmarked tages allerede i børnehaven, og de tages sammen KUBO-robotten gennem leg, siger rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen Susanne Crawley Larsen.
- Vi vil bruge erfaringerne fra Odense Kommune til at danne grundlag for udformningen af et kodningskørekort til børn i indskolingen som kan bredes ud til alle skoler på nationalt og internationalt plan og dermed sikre at børnene får de mest basale kompetencer inden for programmering. Vi har oplevelet massiv efterspørgsel på løsninger, der kan lære børn i en meget tidlig alder om robotter og programmering. Der er måske ikke mange, der ved det, men at en 2. klasse, der underviser børnehavebørn i teknologi og programmering er banebrydende og revolutionerende, og det er der en kæmpe interesse for i hele verden. Det er noget unikt og exceptionelt som sagtens kan skabe omtale i hele verden. siger Tommy Otzen, CEO & Co-Founder of KUBO Robotics.
Susanne Crawley Larsen, rådmand i Børn- og Ungeforvaltningen, tlf.nr.: 30 60 44 19
Tommy Otzen, CEO and co. Founder KUBO Robotics, tlf.nr.: 60 40 81 60