Spring til indhold
Nyhed

Premiere på Gåbussen i Højby

02-03-2016

I Odense-forstaden Højby er der nu kommet et attraktivt alternativ til at putte børnene i bilen og køre dem til skole. Højby Skole står nemlig klar med en Gåbus. I dag kl. 7.30 stod Emil og Nikolaj fra 7. klasse klar ved Netto i Højby for at følge de yngre elever fra 0.-3. klasse i skole.

 

Klokken 8 blev de modtaget af resten af skolen med flag og high-fives. Gåbussen kom rigtig godt i gang.

 

Alt for mange børn bliver kørt i bil i stedet for at tage turen på gåben eller cykel. Det betyder, at børnene ikke får rørt sig nok og heller ikke lærer at begå sig i trafikken. Derudover giver de mange biler trafikkaos omkring skolerne og en masse ekstra trafikfarlige situationer.

 

For Odense Kommune er projekt Gåbus en vigtig brik i arbejdet med mobilitet. Gåbus er nemlig en del af Odense Kommunes mobilitetsplan, hvor 34 tiltag skal støtte op om at øge mobiliteten blandt borgerne.

 

- Gåbus er et rigtig spændende tiltag, der skal få flere elever på de odenseanske skoler til at gå i skole og dermed være med til at mindske de trafikale problemer foran skolerne. En gåbus er på den måde med til at gøre det sunde valg til det nemme valg, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V), Odense Kommune.

 

Store elever følger de små sikkert på vejGåbus er et projekt, som Dansk Skoleidræt og TrygFonden står bag. Gåbus kan sammenlignes med almindelige busser, der følger en fast køreplan. Forskellen er blot, at transporten sker til fods, og chaufførerne er elever fra 6.-9. klasse. I februar blev 11 elever fra Højby Skole uddannet som Gåbus-chauffører, og onsdag 2. marts var de klar til - for første gang - at følge deres yngre skolekammerater aktivt og sikkert til skole via en fastlagt rute med indlagte stoppesteder.

 

- En undersøgelse fra Rådet fra Sikker Trafik viser, at mange forældre er utrygge ved at sende deres barn alene ud i trafikken pga. de mange biler på skolevejen og barnets manglende erfaring med trafikken. Med Gåbus er de små nye trafikanter ikke overladt til sig selv, de får hjælp af chaufførerne hele vejen. Samtidig viser forskning, at aktiv transport også gør børn sundere og mere læringsparate, så der er mange gevinster at hente med Gåbus, forklarer Cammilla Jørgensen, projektleder i Dansk Skoleidræt. Chaufførerne er rollemodeller

 

Alle 11 elever er meget opmærksomme på den funktion, de har som forbilleder for de små. De ved, at både skolen og forældrene forventer, at de tager opgaven seriøst, og det har de også tænkt sig at gøre.

 

- Når vi ”kører” med Gåbussen, er der ingen voksne med. Så er det vores ansvar at lære de små om trafikken. Vi skal gå forrest som gode eksempler og vise dem, hvordan de skal gå sikkert, når de er ude blandt biler og cykler på vejene, siger Melina Holm Müller fra 8.a på Højby Skole.

 

Fakta om Gåbus

  • En evaluering af Gåbus viser, at efter projektets start kommer hele 52 pct. af Gåbus-eleverne aktivt til skole hver eneste dag mod tidligere kun 28 pct. Tidligere blev 44 pct. af Gåbus-eleverne kørt til skole fem dage om ugen, det tal er nu 0 pct. efter indførelsen af Gåbus på de 11 pilotprojektskoler.
  • Gåbus er en del af programmet Sunde Børn Bevæger Skolen, som er et samarbejde mellem TrygFonden og Dansk Skoleidræt. Det overordnede mål med programmet er, at flere børn og unge bevæger sig mere og grundlægger sunde vaner tidligt i livet.
  • Læs mere om Gåbusser på gåbus.dk

Fakta om aktiv transport

  • Andelen af børn, der køres i bil til og fra skole, er steget med næsten 200 pct. på alle alderstrin i løbet af de seneste 30 år.
  • 38 pct. af alle børn og unge mellem 7 og 15 år tager enten offentligt transportmiddel eller bliver kørt i skole.
  • 41 pct. af drengene og 31 pct. af pigerne i 16-20 års alderen udøver aldrig fysisk aktivitet i forbindelse med den daglige transport.
  • Ved hvert andet af de trafikuheld, der sker omkring de danske skoler, er det elevernes forældre, der sidder bag rattet.