Spring til indhold
Nyhed

Odense kan blive foregangsby for ny delebilsordning

07-12-2016

Hvis der er politisk interesse, kan Odense blive lanceringsby for en ny delebilsmodel, der kombinerer eldrevne delebiler med en app, som klarer tilmelding og ruteberegning – dermed er der sikret effektiv transport af tre til fire personer. Det er virksomheden Spiri, som står bag konceptet, og By- og Kulturforvaltningen beder udvalget om at drøfte mulighederne ved det kommende udvalgsmøde.

 

- Det er min holdning, at vi bør arbejde videre for at blive lanceringsby. Vi kan sikre, at Odense er med i front på den teknologiske udvikling, som sker på transportområdet i disse år. Der er tale om en kombination af samkørsel, el-delebiler og Smart City, som vi potentielt set kan få stor glæde af i de kommende år, og her bør Odense gå forrest, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

 

Spiris model fungerer således, at borgeren finder nærmeste ledige bil via en app, og som chauffør kører man gratis mod at tage mindst to passagerer med i samme retning. Systemet beregner den optimale rute, så ingen af personerne kommer på store omveje, men højst oplever en ankomst 10 minutter senere end ellers.

 

Passagerne tilmelder sig også via appen, og de betaler samme takst som i den kollektive trafik. Er der ingen passagerer til ruten, kan chaufføren køre turen alene. Der vil være flere hundrede opsamlingspunkter, så de fleste vil være i nærheden af en delebil.

 

Delebiler fra sommeren 2017

Hvis Odense skal fungere som lanceringsbil, skal kommunen sikre adgang til 250 parkeringspladser til delebiler samt markedsføre delebiler og samkørsel som en del byens mobilitetskoncept. Parkeringspladserne skal fordeles rundt i hele byen, og de skal forsynes med ladestationer, som bliver drevet af Spiri.

 

- Vi skal ikke reservere parkeringspladserne eksklusivt til Spiri, så de vil kunne bruges af andre delebiler. Kigger vi ud i fremtiden, tyder alt på, at deleøkonomi har en stor fremtid foran sig, og jeg forestiller mig, at delebiler har potentiale til at supplere kommunens kollektive trafik i fremtiden – ja, ligefrem skabe en mere smidig løsning i områder med få passager, siger Jane Jegind.

 

Såfremt Odense bliver lanceringsby, vil Spiri sende 250 el-delebiler på gaden, og virksomheden står selv for drift og vedligeholdelse af biler, it-systemer, ladestationer og primær markedsføring, så kommunens udgifter vil være forbundet med etablering af skilte og afmærkning ved parkeringspladserne.

 

Der er cirka 8.000 kommunale parkeringspladser i Odenses bymidten med en gennemsnitlig belægningsprocent på 50-70 procent, og derfor vurderer By- og Kulturforvaltningen, at pladserne kan findes uden at genere den øvrige biltrafik.

 

Lanceringen er planlagt til forsommeren 2017, hvis udvalget ønsker at gå positivt videre med arbejdet.