Spring til indhold
Nyhed

Faglige og kulturelle udtryk lever videre i hverdagen

25-08-2016

”Hallehøj – her kommer jeg”, lyder det fra Klods Hans, som danner rammen om årets H.C. Andersen parade. En fortælling som på eventyrligvis indeholder masser af humor, morale og ikke mindst en lykkelig afslutning, når den fattige dreng vinder prinsessen og det halve kongerige i kraft af sin kreativitet og åbenhed.

 

- Jeg håber, at eventyret om Klods Hans kan inspirere alle børn og give dem vished om, at de gennem troen på sig selv og en god portion nysgerrighed og virketrang kan komme langt i livet. Alle børn skal vide, at deres drømme kan blive til virkelighed. Også de børn, hvor det ikke lige ligger i kortene, at deres drømme kan blive opfyldt. Det er Klods Hans et fint eksempel på, udtaler Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand, som fredag holder velkomsttale, når paraden samles i Kongen Have.

 

Nye læringsmiljøer og fællesskaber

Under overskriften ”Byens Børn på Eventyr” får de ældste børnehavebørn og elever fra 0.-3. klasse udvidet deres kendskab til H.C. Andersens univers. I månederne op til paraden udforsker og eksperimenterer børn og voksne med forskellige faglige og kulturelle udtryksformer som sang, læsning, dans, musik, teater, billedkunst mm.

 

- I Elverhøjen har vi valgt at arbejde med eventyret i mange forskellige udtryk i vores talrige læringsmiljøer med inklusion og deltagelsesmuligheder som grundlag. I sprogværkstedet har vi fx haft læse-lege med fokusord, mens dramarummet har budt på spontanteater og historiekuffert. Der har været og er stadig en masse leg i børnenes egne fællesskaber. Når børn fordyber sig i eventyr, så drømmer de i virkeligheden. Forestiller sig, hvordan det er at være en anden, der kan noget andet end dem selv. Alt de behøver er deres fantasi og ordene fra et eventyr. Og voksne, der har lyst til at lege med", lyder det samstemmigt fra de voksne i Børnehuset Elverhøjen, Børneinstitution Kragsbjerg

 

Samarbejde på tværs

Traditionen tro vil de mange tusinde børn og voksne mødes forskellige steder i byen, hvor de, efter en kort introduktion til stomp og lette rytmer, begiver sig ud på den fælles parade på tværs af børnehaver og skoler. Netop det musikalske tema med stomp har inspireret læreteamet hos 2. klasserne på Sanderumskolen til at arbejde tværfagligt med dansk- og musikfaglige læringsmål og søge samarbejde udenfor skolen.

 

- Gennem vores stomp-forløb har vi fundet mange muligheder for aktiviteter, der fremmer både læring og inklusion, mens børnene arbejder på tværs og oplever at være en del af skolens store fællesskab. Vi har også været på besøg hos Remida, hvor vi blev inspireret til at opdage lyde i skrot og skrammel og slippe kreativiteten løs indenfor Remidas rammer, fortæller Tine Overballe, klasselærer i 2.C på Sanderumskolen.

 

Eventyrparaden starter fem forskellige steder i byen, og Kongens Have vil dirre, når ruterne med de 2.400 børn og voksne mødes og bryder ud i fællessang. Både børn og voksne vil deltage i en aktiv og medlevende fortælling om Klods Hans, når Torben Iversen og stomp-gruppen HeartBeat går på scenen. Dagen slutter med et brag af en minikoncert med sangstjernen Cisilia.