E-sport som læring – stor konference i Odense
E-sport er i hastig vækst med stigende medie- og publikumsinteresse over hele verden. I Odense er der ambitioner om at afholde en international e-sportsfestival, og de første lokale klubber tilbyder allerede e-sport, mens Odense Boldklub netop har skrevet kontakt med en fynsk FIFA-spiller.
Men e-sport handler ikke kun om spil og underholdning. Det kan også være et udgangspunkt for læring og dannelse, hvilket Ungdomsringen har besluttet at sætte fokus på ved en konference i Odense den 30. september.
Under overskriften ”E-sport som læring og dannelse – imellem underholdning og pædagogisk korrekthed” giver Danmarks førende folk inden for gaming og e-sport et godt indblik i udviklingen og mulighederne.
Konferencen bliver åbnet af By- og Kulturrådmand Jane Jegind (V), som glæder sig over, at e-sportsfolkene samles i netop Odense.
- E-sport er en sportsgren i hastig vækst, men det er også klubliv, forpligtende fællesskaber og meget mere. Jeg tror kun, at vi har set begyndelsen på fortællingen, så det bliver spændende at høre eksperter. I Odense har vi allerede set mange gode tiltag på området, og vi har blandt andet afsat 200.000 kroner om året i 2016 og 2017 til e-sportsforeninger i byen, siger Jane Jegind.
Oplæg og workshops
På konferencen vil der blandt andet være oplæg af Anne Mette Thorhauge, Lektor ved Københavns Universitet og formand for Medierådet, som taler om det sociale aspekt i gaming, fællesskabet og et sundt spilmiljø i klubber og ungdomsskoler.
Det bliver også muligt at høre Carsten Jessen, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, tale om de nye generationers brug af spil som læringsredskab og problemløser, mens Jens Chr. Ringdal fra E-sport Danmark og Iplay fortæller om e-sportens vej til anerkendelse som sportsgren, og de tiltag, der er opstået for at nå målet.
Thomas Bense, stifter af Pixel.tv og fast spilanmelder på Go' morgen Danmark, vil være konferencier. Deltagerne vil desuden kunne deltage i to workshops på konferencen:
-
Workshop 1: Ringkøbing/Skjern Ungdomsskole - Kom og hør om erfaringer med opstart, pædagogiske overvejelser og hvorfor Ringkøbing Skjern Ungdomsskole satser på E-Sport.
-
Workshop 2: UngVest Odense, omhandlende Sund Gaming projekt - Projekt ”Sund Gaming” går ud på at anerkende en idrætsgren, som både har ry for at være asocial, nørdet og i tæt relation til en usund og inaktiv livsstil. Vi vil udvikle forældreforståelse, se på læringspotentialet og udvikle de unge spilleres syn på idrættens mange facetter og behov.
-
Workshop 3: Campus Vejle`s E-sportslinje - Workshop omhandlende Vejle Sportscollege som giver unge mulighed for at kombinere E-sport på eliteplan med en EUD, EUX- eller HHX-uddannelse.
-
Workshop 4: Dalum Hjallese Gymnastikforening satser på E-sports afdeling - Mange unge mennesker sidder hjemme og spiller computerspil og nogen får ikke udviklet de sociale kompetencer, som kan hjælpe den senere gennem livet, som andre gør ved at gå til sport sammen.
- Ungdomsringen vil gerne sætte øget fokus på de muligheder, som findes i og omkring gaming for børn og unge.Derfor har vi ikke blot fokus på gaming-events og uddannelse af ansatte i vores medlemsklubber, men også et øget fokus på gaming som undervisningsmulighed. Derfor vil konferencen se på forskningen omkring spilindustrien, og hvordan gaming bruges i forskellige uddannelsesmæssige sammenhænge, siger Lars Holme, næstformand i Ungdomsringen.
Konferencen bliver afholdt på Syddansk Erhvervsskole, Munkebjergvej 130, 5230 Odense M - bygning 7a – fredag den 30. september fra kl. 09:30 til kl. 16:00, og der er tilmeldt 138 deltagere.
Fakta
Ungdomsringen er en forening stiftet i 1942 for alle fritids-, junior- og ungdomsklubber samt ungdomsskoler i Danmark. Foreningen har tre hovedopgaver:
-
at skabe og gennemføre aktiviteter for unge gennem klubber og ungdomsskoler
-
at arbejde med kompetenceudvikling i forhold til ledere og medarbejdere inden for ungeområdet
-
at skabe politisk fokus på vilkårene i unges fritidsliv – på vegne af vores medlemmer