Cykelskilte skal lede de tohjulede gennem byen
I Odenses gader møder man som bilist ofte skilte, der oplyser om igangværende vejarbejde og henviser til alternative ruter, og Odense Kommunes Ruteplanlægger hjælper bilisterne med at finde vej fra A til B. Men flere steder i byen er ikke kun bilisternes vanlige rute ændret. Også cyklisterne må køre nye veje og ændre vaner. Særligt vil det kræve nye vaner at færdes som cyklist i området omkring Thomas B. Thriges Gade fra oktober, når det flere steder vil være påkrævet at trække cyklen. Derfor kan man nu som cyklist følge de alternative ruter, som leder dem uden om området. Ruterne skal sikre, at cyklisterne bliver guidet hurtigt og nemt uden om anlægsarbejdet og dermed kommer mere effektivt fra nord/syd og øst/vest, end hvis de skal trække deres cykel gennem anlægsarbejdet.
- Vi ved, at vejen mod en moderne storby er en jævnlig udfordring for byens trafikanter, men vi ønsker at hjælpe alle så godt igennem byen som overhovedet muligt. Derfor tog vi i foråret 2016 initiativ til at udpege alternative cykelruter. Ruterne blev udarbejdet i tæt samarbejde med Cyklistforbundet, og skiltene er nu sat op. Jeg håber, de dagligt vil lette vejen gennem byen for vores mange aktive cyklister, da det er vigtigt for os, at cyklisterne fortsat oplever Odense som en god og tilgængelig cykelby siger by- og kulturrådmand Jane Jegind.
Der er midlertidig skiltning af fire forskellige ruter, der vurderes til at være de bedste alternativer (se kort).
Skiltningen fungerer som en hjælp til de cyklister, hvor der er en væsentlig ændring i deres normale rute, så de let kan orientere sig om den nye rute. To af ruterne guider desuden cyklisterne til at tage et valg, om de vil cykle hele vejen gennem Vindegade, eller om de vil hoppe af cyklen og trække gennem Klaregade-Vestergade-Store Gråbrødrestræde mellem kl. 9.00-21.00, hvor man ikke må cykle i gågaden. Det må man imidlertid mellem kl. 21.00-9.00, hvor man typisk er på vej til job eller studie. Det forventes, at ruterne så vidt muligt kan opretholdes i perioden 2016-2020.
Ruterne er udarbejdet i et samarbejde mellem Fyns Politi, den lokale afdeling af Cyklistforbundet og Odense Kommune.
Formand for Cyklistforbundet i Odense, Jens Henriksen, siger: -Der skal tænkes alternativt, når cyklisternes foretrukne cykelruter gennem byen forsvinder. Cyklistforbundet håber, at disse nye cykelruter kan være med til, at man stadig kan komme rundt på cykel, selv om byen er gravet op. Samtidig giver det anledning til at se andre dele af byen. Jeg håber især, at ruten syd om fra SDU ad Reventlowsvej og Allégade til Klaregade og centrum bliver populær. Vi skal huske på, at cyklen er den billigste, hurtigste og sundeste måde at komme rundt i byen.
Fakta om området omkring Thomas B. Thriges Gade
I området ved Albani Torv, Torvegade, Fisketorvet samt Thomas B. Thriges Gade fra Nørregade til Hans Jensens Stræde vil der i lange perioder ikke længere kunne cykles fra oktober. Erfaringer fra første etape med omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade har nemlig vist, at opretholdelsen af cyklende trafik i området er forbundet med en sikkerhedsmæssig risiko for cyklister og entreprenører og en negativ indflydelse på varigheden af det samlede anlægsarbejde.
Fakta om skiltene
Der findes to typer skilte – et stort og et lille (se fotos)
Der er i alt opsat 57 skilte i byen