Spring til indhold
Nyhed

Satsning på events giver omsætning for millioner i Odense

21-08-2015

Lige nu er H.C. Andersen Festivals godt i gang i Odenses gader og stræder. Det er blot en af mange events, som sommeren igennem sætter sig præg på Odense og er med til at sætte byen på landkortet og ikke mindst øge omsætningen.

 

Opgørelsen af den turistøkonomiske effekt af Tinderbox Festival og basketball-eventen NBA 3X viser, at Tinderbox Festival som minimum generede en omsætning på 13,7 millioner kr. uden for festivalpladsen, mens NBA 3X var med til at give en øget omsætning i Odense på knap 420.000 kr. Effekten af de to begivenheder er opgjort af Odense Kommunes vækstenhed Odense & Co.

 

Resultaterne vækker tilfredshed og giver mod på mere hos Odenses Borgmester Anker Boye (A):

  • Det er godt, at byens erhvervsdrivende profiterer. For vi støtter events med det klare mål, at skabe aktivitet og få markeret Odense som en by, hvor der sker noget. Nu skal vi videre og gøre det endnu bedre næste år.

Også den privatfinansierede koncert med det danske rockband Volbeat har været med til at skabe omtale af Odense denne sommer og skabe omsætning i byen. Koncerten blev den største med et dansk band nogensinde, da 37.000 mennesker var til koncert i Tusindårsskoven.

 

Opbakning fra erhvervslivet

Odense Kommunes vækstafdeling, Odense og Co, har en målsætning om at skabe 6-7 markante events i Odense om året.

Med i partnerskabet omkring Odense & Co er en række lokale erhvervsfolk. Blandt andre Niels Thorborg, administrerende direktør for 3C Groups:

  • Det er glædeligt, at det vi har været med til at sætte i gang, ser ud til at bære frugt. Både omsætningen i byen og ikke mindst brandingen af Odense har fået et stort løft i år. Det kan gøre Odense mere attraktiv for investorer og iværksættere, der kan se, at Odense er på vej i den rigtige retning.

Reklameværdien af Odense har fået et hak opad med de vellykkede arrangementer. Det mener et andet medlem af partnerskabet, Anna Aagaard, administrerende direktør for reklamebureauet Fingerspitz:

  • Odenses image er blevet mere vildt og mindre støvet og pænt. Og det trængte vi til. Det er med til at skabe øget opmærksomhed om Odense, ikke mindst hos det yngre publikum.

Interviews med 600 gæster på Tinderbox Festival viser, at 49 % af de adspurgte har fået en mere positiv opfattelse af Odense på grund af Tinderbox Festival. Ingen har fået et mere negativt syn på Odense.