Print selv parkeringslicensen
Nu bliver det nemmere for odenseanere at anskaffe sig en beboer- eller erhvervslicens til parkering i kommunen. Odense Kommune har nemlig indført digital selvbetjening for borgere, der skal have en licens eller fornyet den gamle. Det betyder, at man nu kan printe sin egen licens derhjemme, hvis blot man har NEM ID, bilens reg. nr. og kreditkort klar.
- Vi er rigtig glade for, at det nu bliver nemmere og mere fleksibelt for borgerne at forny eller købe parkeringslicenser. Det giver rigtig god mening, at man med det nye selvbetjeningssystem kan sidde hjemme foran skærmen og ikke skal bruge tid på at møde personligt op. Samtidig er løsningen mere sikker og nemmere at administrere, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind.
Systemet er leveret af EasyPark, som er førende inden for digitale løsninger til parkering. I praksis fungerer det nye licenssystem på den måde, at licensen elektronisk knyttes til bilens nummerplade. Det gør systemet mere sikkert og nemmere at administrere. Som hidtil skal man sørge for at placere den synligt i foruden, så parkeringsvagterne kan se, at bilen er knyttet til licens-ordningen.
- Odense går i front med det nye system, og det har været en spændende proces at være med til at udvikle. Det nye system er et godt eksempel på, at man bruger den digitale udvikling til gavn for alle, siger Morten Hother Sørensen, adm. direktør i EasyPark.
Man kan allerede fra i dag printe sin licens, og løsningen finder man på www.odense.dk/parkeringslicens. Ingen systemer er dog helt fejlfrie, så den første måned vil Odense Kommune og EasyPark holde skarpt øje med den nye løsning, og hvordan odenseanerne tager den til sig.
- Samtidig med at borgeren i ro og mag kan ordne licensen hjemmefra, bliver det faktisk også lettere for Borgerservice, der sparer administrativt arbejde. Der er således tale om en win-win situation, der betyder, at vi kan fokusere kommunens kræfter på de opgaver, hvor borgerne har mest brug for os. Og så er det værd at notere sig, at Borgerservice naturligvis stadig står til rådighed for de borgere, som fortsat ønsker personlig betjening i forhold til parkeringslicenser, siger social- og arbejdsmarkedsrådmand Steen Møller.
Det er også muligt at bestille de såkaldte gæstelicenser digitalt. Gæstelicenser kan f.eks. benyttes, hvis man har besøgende, der har behov for parkering i flere dage. Disse licenser kan man dog ikke selv printe ud, og de vil i stedet blive sendt med posten.