Også de unge skal være digitale
En kold vinter onsdag ankommer to medarbejdere fra borgerservice og to projektmedarbejdere fra Rådhuset til Abildgårdskolen. De grå fliser i gangen går næsten i et med vejret udenfor. Medarbejderne fra kommunen har skiftet deres skriveborde ud med katederet i et computerlokale på Abildgårdskolen for at fortælle om og udstyrer de ældste elever med NemID.
- Det er jo ikke ligefrem det mest spændende emne, vi underviser i. Men jeg synes faktisk, at vi er blevet taget godt imod ude på skolerne. De unge er godt forberedte generelt. I dag er der dog specielt mange, der har husket deres pas, så vi kan udstede NemID med det samme, siger Christina Lorentzen Nim, der arrangerede undervisningen.
Rart at få hjælp
Det kommunale rejsehold hjælper de unge i gang med at bruge deres NemID, så de kan logge in på borger.dk, hvor de blandt andet kan se deres Digital Post.
-Det er smart, vi kan få NemID’et med det samme. Jeg havde selv overvejet at skulle ned og have det lavet snart. Jeg har fået et brev om, at jeg fik en digital postkasse, fortæller Ebru Demircioglu på 15. Hendes klassekammerat Nurten Kirpik, også 15, supplerer hende: -Mine forældre har sagt til mig, jeg skal have lavet et NemID, men det er meget rart lige at få lidt hjælp til det.
Får det ikke gjort
En af de store udfordringer er at få gjort de unge opmærksomme på, at de selv skal skaffe sig et NemID. Når man bliver 15, får man automatisk en Digital Post, som man er forpligtiget til at tjekke regelmæssigt.
-Hvis ikke du har et NemID, kan du ikke logge in og tjekke din Digital Post, skifte læge eller søge SU. Og der dukker ikke automatisk et NemID op, når man fylder 15, fortæller Christina Lorentzen Nim.
Derfor er det vigtigt at komme ud på skolerne og fortælle de ældste elever, hvad NemID kan og skal bruges til.
Nyt og smart
De to piger Ebru og Nurten har da heller ikke det store kendskab til borger.dk, hvor man kan skifte læge, se sin journal og logge på Digital Post.
-Jeg har lige været ind og se siden, men jeg har ikke haft NemID før, så jeg har ikke kunne logge på, siger Ebru, hun synes, det er godt, der er nogen til at vise, hvordan siden kan bruges: -Det er ret nemt at finde ud af, men det er nu meget rart, der er nogen til at vise og forklare, hvad man kan gøre på borger.dk.
Begge piger er enige om, at det er smart, posten fra det offentlige fremover kommer digitalt.
-Det hele er samlet et sted, og det er nemt at bruge, mener Nurten. Ebru tilføjer: -Papirerne bliver ikke væk. Det er helt klart den største fordel.
Ikke meget post til unge
Det er begrænset, hvor meget post det offentlige sender til de ældste folkeskoleelever. Og i forhold -Jeg tror ikke, der kommer ret meget post til mig, måske lidt om skole og uddannelse, siger Nurten.
Christina Lorentzen Nim kan bekræfte, at Nurten ikke er alene med den holdning: -De helt unge har lidt svært ved at se, hvad de skal bruge eksempelvis Digital Post til, siger hun og fortsætter: Men hvis de for eksempel får en bøde for at køre uden lys på cyklen, havner den i deres digitale postkasse. Desuden bliver postkassen også brugt, når de senere skal til at søge om optagelse på uddannelser og SU. Derfor er det vigtigt, at også de helt unge får tjekket deres Digital Post.