Spring til indhold
Nyhed

Kineserne kommer

17-09-2015

Hver syvende besøgende i H.C Andersens Hus kommer fra Asien, hvilket er en klar fremgang i forhold til 2014, hvor det var hver tiende gæst, som kom fra denne verdensdel. Det er særligt kineserne, der i stigende grad har fået øjnene op for H.C. Andersens Hus. I hele 2014 besøgte 4.267 kinesere museet. Dette tal er nu vokset, således der allerede i de første 36 uger af 2015 er 7.843 kinesere, der har indløst billet til den kendte digters eget museum.

 

Samme tendens gør sig gældende i H.C. Andersens Barndomshjem, som også oplever, at navnligt kinesiske turister nu har fundet vej til denne lille kulturperle.

 

- Netop det at finde vej rundt i Odense til de mange H.C. Andersen relaterede steder og oplevelser, har været en udfordring for flere af byens besøgende. Jeg tror, at vores nye rute med fysiske markeringer af fodspor i belægningen, har været med til at afhjælpe den udfordring. gjort det lettere for Andersen-interesserede nemt kan finde frem og rundt i byen, siger By- og Kulturrådmand Jane Jegind og fortsætter:

 

- Herudover tilbyder vi nu gratis adgang til Barndomshjemmet, når man køber billet til H.C. Andersens Hus. Det har uden tvivl været med til at øge opmærksomheden på, at H.C. Andersens Odense er mere og andet end H.C. Andersens Hus.

 

Den største attraktion for en kineser

Alt i alt viser den positive besøgsudvikling, at den odenseanske satsning på det kinesiske marked har båret frugt. Flere førende mediefolk har lagt vejen forbi Odense, og det har bl.a. resulteret i visninger på landsdækkende kinesisk tv. Samtidig har den øgede kinesiske velstand gjort det muligt for flere og flere kinesere at rejse til Odense og opleve de steder, der havde betydning for H.C. Andersen.

 

I Kina er Danmark først og fremmest kendt for H.C. Andersen, og hans eventyr er højt skattet og elsket. Derfor er det en meget stor oplevelse for en kineser at se, hvor forfatteren til de mange eventyr blev født, og hvor han levede. Her har Odense Bys Museers tematisering af H.C. Andersen været en succeshistorie, som de kinesiske turister tager med sig hjem og fortæller videre. På den måde skabes der nysgerrighed og interesse blandt endnu flere potentielle turister.

 

- Der er et kæmpe potentiale på det asiatiske marked, så vi fortsætter naturligvis vores vellykkede satsning, som sker i et tæt samarbejde med blandt andet Destination Fyn, VisitOdense, Egeskov Slot og en række andre private aktører. Det har vist sig som en vigtig accelerator inden for besøgsudviklingen, afslutter By- og Kulturrådmand Jane Jegind