Cyklen kan også bruges om efteråret
Sommeren er forbi nu, og den nærmest fløj af sted. Men cyklisterne skulle helst flyve videre på Odenses cykelstier, og i ugerne 44 til 47 vil kampagnen ”Vi cykler stadig til arbejde” sætte fokus på, at den tohjulede stadig er et godt valg – selvom vejret bliver mindre indbydende.
- Vi har udviklet kampagnen specifikt til erhvervsnetværket, hvis formål er at få virksomhederne til at sætte fokus på medarbejdernes transportvaner og igangsætte fælles tiltag, som kan motivere medarbejderne til at benytte mere bæredygtige transportmidler. Netværket er etableret på baggrund af kommunens Mobilitetsplan, hvor vi blandt andet kigger på smartere mobilitet og mindre trængsel i byen, og her er transporten til og fra arbejde naturligvis interessant, fortæller mobilitetsplanlægger Dea Seeberg, By- og Kulturforvaltningen, Odense Kommune.
Således arbejder kampagnens deltagere hos virksomhederne COWI, GF Forsikring, Glud og Marstrand, HJ Hansen, IKEA Odense, Wittenborg og 3C Retail, som alle er en del af erhvervsnetværket.
- Odenses virksomheder er afgørende for byens udvikling, og engagerede virksomheder og medarbejdere tegner et billede af Odense som en attraktiv erhvervsby. Derfor er det glædeligt, at der er interesse for at kigge på medarbejdernes transportmuligheder. Hvis vi kan gøre cyklen til et lettere valg hele året rundt, vil det være til gavn for både sundheden, fremkommeligheden og miljøet, siger By- og Kulturrådmand Jane Jegind (V).
Få tjekket cykel på arbejdet
Kampagnen giver alle deltagerne mulighed for at få et gratis cykeltjek på deres arbejdsplads, hvor cykelsmede fra Folkebo Cykler og repræsentanter fra Odense Kommune afvikler et cykelevent.
Den første event fandt sted hos Glud og Marstrand den 21. oktober, og fredag den 23. oktober får Cowi besøg. Hos COWI deltager ligeledes FynBus, som rådgiver medarbejderne om mulighederne for at rejse med bus til og fra arbejde.
- For COWI er det helt naturligt at bakke op om kampagnen om at lade bilen stå og tage cyklen, bussen eller andre offentlige transportmidler. Vi skal fremadrettet tænke mere over vores transportvaner og transportmønstre. Vi rådgiver netop vores kunder om mobilitet og fremkommelighed, så det kan jo passende starte hos os selv. Som virksomhed er vi rigtig stolte over at være med til at skabe den byudvikling og forandring, som Odense vil gennemgå de næste mange år. Det vil ændre transportvanerne i byen, så det er godt, at vi får sat fokus på andre muligheder, siger Frans Dupont, Direktør for COWI på Fyn.
Virksomhederne i erhvervsnetværket har fået udarbejdet en undersøgelse af medarbejdernes transportadfærd. På den baggrund udvikler virksomhederne – i samarbejde med By- og Kulturforvaltningen – tiltag, som kan motivere medarbejdere til at vælge cyklen eller den kollektive transport i endnu højere grad.
Kampagnen ”Vi cykler stadig til arbejde” er udarbejdet af Cyklisternes By, i samarbejde med GF Fonden, som sponsorerer præmierne.
Fakta
Erhvervsnetværket i Odense Kommune omfatter, ud over de nævnte virksomheder, desuden Bilka og Orifarm. Erhvervsnetværkets målgruppe er medarbejdere på større virksomheder, der i dag pendler i bil, men lige såvel kunne benytte sig af tog, bus, cykel eller samkørsel.
Mobilitetsplanen for Odense sætter særligt fokus på fodgængere, cyklister, passagerer til kollektiv trafik og det at bruge bilen på en smartere måde. Planen indeholder 34 initiativer fordelt på seks temaer:
-
Smart Mobilitet
-
Mindre trængsel
-
Erhverv
-
Børn
-
Seniorer og personer med særlige behov
-
Fremtiden