Succes med mobile valgsteder i Odense – dobbelt så mange har brevstemt
Ud af de i alt 6.746 brevstemmer er de 1.402 afgivet på de mobile valgsteder. Det svarer til 24,3 % af de samlede brevstemmer.
Indsatsen har virket
Det er en meget tilfreds formand for valgbestyrelsen, der fik præsenteret tallene for brevstemmer mandag.
- Det ser rigtig godt ud, siger Anker Boye. – Jeg glæder mig naturligvis over, at så mange odenseanere allerede har brevstemt, og især over at så stor en andel af dem kommer fra de mobile valgsteder, hvoraf langt de fleste har været opstillet på vores gymnasier og erhvervsskoler. Det ser jo i den grad ud til at vores store indsats for at få flere unge til at stemme har virket.
Odense Kommune har i samarbejde med designbureauet Stupid Studio fået produceret specialdesignede valgsteder bemandet af unge ambassadører, som har været ude på 19 gymnasier og erhvervsskoler.
- Hvordan vi møder de unge, gør en stor forskel siger adfærdsdesigner og seniorrådgiver i Stupid Studio, Sille Krukow. - Vi er blevet virkelig godt modtaget på de uddannelsesinstitutioner, hvor vi har været ude med specialdesignede valgsteder under kampagnen #MitAftryk.
Selvom mange unge har brevstemt på deres skole, har flere
førstegangsvælgere fortalt os, at de gerne vil ned på selve valgdagen
og mærke stemningen i valglokalet og derfor først stemmer der, men her fungerer vores tiltag forhåbentlig som priming hvilket kan få endnu flere til at stemme imorgen. Det bliver rigtig interessant at se, når vi efter valget dykker dybere ned i tallene og evaluerer indsatsen, siger Sille Krukow, som står bag de specialdesignede mobile valgsteder.
De mobile valgsteder var et af mange tiltag, som Odense Kommune og Stupid Studio har gjort for at øge valgdeltagelsen hos de unge. – Vi har arbejdet meget målrettet og intensivt med at fange de unge, hvor de er, nemlig på de sociale medier, fortæller Sille Krukow.
Spænding om valgprocenten
Anker Boye er spændt på at se den samlede stemmeprocent for Odense i morgen aften kl. 20.00: - Skal man tro valgforskerne vil det jo være noget af en bedrift, hvis vi kan holde den samme stemmeprocent som ved sidste kommunalvalg, så det håber jeg da meget at vi kan. Vi har i hvert fald gjort alt, hvad vi kunne for at få øget tilgængeligheden og opmærksomheden hos de unge, siger borgmesteren og slutter: - Og jeg er meget tilfreds med at se at vi allerede nu har så mange brevstemmer.
Efter fintællingen den 20. november vil Odense Kommune sammen med Stupid Studio analysere tallene nærmere for at finde ud af hvor mange18-29-årige, der har stemt, om det er lykkedes at hæve valgdeltagelsen blandt denne aldersgruppe, og hvilke initiativer, der kan tages fremadrettet.
Fakta:
Stemmeprocent i Odense 2009: 65,8 %
Stemmeprocent for unge mellem 18 og 29 år: 46,5 %
Stemmeprocenten og optællingen af stemmerne kan følges på www.odense.dk/valg