Odenses unge valfartede til stemmeboksene
Langt flere unge odenseanere valgte at stemme ved valget tirsdag end for fire år siden. Ved kommunalvalget stemte 58,9 % af de unge vælgere mellem 18 og 29 år.
Det er 12,4 procentpoint flere end ved valget i 2009, hvor kun 46,5 % af de unge stemte.
- Det er helt fantastisk, siger en glad borgmester Anker Boye (S) og fortsætter:
- Jeg er meget stolt af, at så mange af byens unge har mobiliseret en interesse for at præge udviklingen og retningen for Odense. Når unge stemmer, bliver de også mere involverede i byen, og den høje stemmeprocent kan derfor skabe en positiv udvikling på lang sigt også.
Også den samlede stemmeprocent på tværs af alder er steget fra 64,74 % i 2009 til 70,23 % i år. Alligevel er det en særskilt succes, at så mange af de unge har stemt, da netop denne gruppe var blevet spået en markant tilbagegang i stemmeprocent.
- Da prognoserne spåede et fald i de unges valgdeltagelse, satte vi en kampagne i gang for at vende den udvikling. Det er fuldstændigt afgørende for demokratiets fremtid, at de unge deltager i det, og derfor betyder denne succes også, at vi vil genbruge elementer fra kampagnen, når vi næste år skal stemme til Europa-Parlamentet, siger Anker Boye.
Mobile valgsteder, ambassadører og sociale medier
Kampagnen for at mobilisere de unge vælgere tog afsæt i en grundig analyse af de unges behov, samt den nyeste viden indenfor adfærdsforskning.
- Vi ved, at grundlæggende er unge motiverede for at involvere sig, fortæller adfærdsforsker og seniorrådgiver Sille Krukow fra Odense-bureauet Stupid Studio, som har lavet kampagnen for Odense Kommune. - Men ofte er det hverdags-barrierer, der gør at man ikke får det gjort. Det kan for eksempel være, at man lige er flyttet til Odense, at man ikke ved hvor skolen, hvor man skal stemme ligger, eller at man er usikker på, hvordan man egentlig gør, når man stemmer. Derfor har vi grebet denne kampagne anderledes an, og koncentreret os om at imødegå de her, tilsyneladende små, barrierer.
- Vi har arbejdet med unge ambassadører, sociale medier som facebook og instagram og så byggede vi nogle særlige, mobile stemmebokse, som vi satte op på uddannelsesinstitutioner og skoler, hvor de unge opholder sig, siger Sille Krukow.
Links til kampagnen "#MitAftryk":
Sæt dit aftryk på Odense #MitAftrykSociale medier:https://www.facebook.com/mitaftrykhttp://instagram.com/mitaftrykhttp://mitaftryk.dk
Film:INSTRUKSTIONSFILM til brevstemmeafgivning:http://vimeo.com/78633534STEMNINGSFILM:http://vimeo.com/77697870
Om adfærdsdesign og nudging
My TEDx talk: "Design to nudge & change behaviour "