Endnu bedre service til virksomheder i Odense
Én indgang. Én kontaktperson. Svar med det samme. Og aldrig et afslag uden dialog. Sådan skal Odense Kommune fungere, når en virksomhed banker på.
Og nu har By- og Kulturforvaltningen strammet de interne arbejdsgange endnu mere op for at leve op til målsætningen om at tiltrække og fastholde virksomheder i Odense.
- Kommunens budget handler både om udgifter og om indtægter. Jeg synes, det er godt, at vi nu kan være med til at sætte nogle endnu bedre rammer for virksomhederne, så vi kan skabe arbejdspladser og dermed indtægter, siger by- og kulturrådmanden i Odense Kommune, Steen Møller.
- Vi er allerede en attraktiv by for mange virksomheder. Og nu hæver vi så barren yderligere et par niveauer ved at optimere arbejdsgangene imellem afdelingerne i forvaltningen og blive endnu bedre til at hjælpe især nye virksomheder og virksomheder, der har behov for flere forskellige tilladelser, siger Stefan Birkebjerg Andersen, der er administrerende direktør i Odense Kommune.
Tænker fremtiden ind
Fagkontorerne i By- og Kulturforvaltningen skal leve op til en række servicemål.
Det betyder, at uanset hvilken del af forvaltningen virksomhederne henvender sig til, arbejder fagkontorerne inden for den samme ramme. Servicemålene, der skal sikre et mere koordineret flow i sager, er prøvet af igennem de seneste seks uger. Og den nye tilgang er blevet positivt modtaget.
- Jeg synes i dén grad, at Odense Kommune er proaktiv på erhvervsfronten og tænker fremtiden ind. Det er første gang, jeg er stødt på det i en kommune, siger Thomas Jørgensen, der er direktør på diskoteksfærgen Spektrum i Odense Havn.
Hurtige svar er en dyd
- Det er en dyd for os at levere hurtige svar og hjælpe lynhurtigt. Vi vil det lokale erhvervsliv. Vi vil tiltrække nye virksomheder. Derfor gør vi, hvad vi kan inden for lovens rammer, for at fastholde dem eller få dem til byen, siger Mette Beck-Nielsen, kontorchef for Byggesag og Erhvervskontakten, der i samarbejde med erhvervsorganisationerne og enkeltvirksomheder har været med til at formulere de nye servicemål.
Alle virksomheder er garanteret den nye og bedre service fra torsdag den 27. juni 2013, hvor de cirka 30 involvererede medarbejdere i By- og Kulturforvaltningen holder et lille, uofficielt kick off-arrangement.