Nyhed
Lyt til de ældre og glem al snak om digitale analfabeter
Al snak om, at ældre er digitale analfabeter og ikke kan følge med i kommunernes digitaliseringskorstog, er nu gjort til skamme.
I hvert fald i Odense Kommune. Andelen af ældre, der betjener sig selv over nettet, når de skal søge om folkepension, er netop røget op på 90 procent. Og det er ikke set hidtil i kommunal sammenhæng.
- Det nye og helt grundlæggende er, at sagsbehandlerne lytter og spørger systematisk til de ældre borgeres kritik og ideer til forbedringer, når de ringer ind. Derefter retter vi til de steder, hvor det giver mening, eksempelvis på odense.dk eller i det brev, vi sender til de ældre, fortæller Lotte Lyø, leder af Pensionsafsnittet.
Resultatet taler sit tydelige sprog: Det er lykkedes at få gennemførselsprocenten på selvbetjeningsløsningen op fra 23 % i februar til 90 % i maj.
Flere tiltag
Pensionsafsnittet i Odense Kommune har det seneste halve år gjort en række tiltag for at få flere af de ældre lokket over på odense.dk’s Pensionsguiden, hvor man søger om folkepension.
Blandt andet sender kommunen et brev, to måneder før de 64-årige skal søge om folkepension. I brevet henvises til, at ansøgningen sker digitalt på odense.dk. Der medsendes ikke længere blanketter til ansøgningen, derimod er der på bagsiden en vejledning til selvbetjeningsløsningen.
På odense.dk er der desuden en instruktionsvideo, som viser vejen gennem selvbetjeningsløsningen.
Derudover har sagsbehandlerne gennemgået KMD’s borgervejlednings-guide, så de kan give en optimal vejledning i selvbetjeningsløsningen til borgerne. Endvidere kan sagsbehandlerne logge ind på KMD’s Servicelogon, så de kan se borgeren over skulderen undervejs, mens denne er i færd med at udfylde Pensionsguiden.
Sidst, men ikke mindst, er der opstillet computere til rådighed for borgerne i Pensionsafsnittet.
Kontaktinformation
Leder af Pensionsafsnittet Lotte Lyø, tlf. 66 75 83 58, ll@odense.dk
I hvert fald i Odense Kommune. Andelen af ældre, der betjener sig selv over nettet, når de skal søge om folkepension, er netop røget op på 90 procent. Og det er ikke set hidtil i kommunal sammenhæng.
- Det nye og helt grundlæggende er, at sagsbehandlerne lytter og spørger systematisk til de ældre borgeres kritik og ideer til forbedringer, når de ringer ind. Derefter retter vi til de steder, hvor det giver mening, eksempelvis på odense.dk eller i det brev, vi sender til de ældre, fortæller Lotte Lyø, leder af Pensionsafsnittet.
Resultatet taler sit tydelige sprog: Det er lykkedes at få gennemførselsprocenten på selvbetjeningsløsningen op fra 23 % i februar til 90 % i maj.
Flere tiltag
Pensionsafsnittet i Odense Kommune har det seneste halve år gjort en række tiltag for at få flere af de ældre lokket over på odense.dk’s Pensionsguiden, hvor man søger om folkepension.
Blandt andet sender kommunen et brev, to måneder før de 64-årige skal søge om folkepension. I brevet henvises til, at ansøgningen sker digitalt på odense.dk. Der medsendes ikke længere blanketter til ansøgningen, derimod er der på bagsiden en vejledning til selvbetjeningsløsningen.
På odense.dk er der desuden en instruktionsvideo, som viser vejen gennem selvbetjeningsløsningen.
Derudover har sagsbehandlerne gennemgået KMD’s borgervejlednings-guide, så de kan give en optimal vejledning i selvbetjeningsløsningen til borgerne. Endvidere kan sagsbehandlerne logge ind på KMD’s Servicelogon, så de kan se borgeren over skulderen undervejs, mens denne er i færd med at udfylde Pensionsguiden.
Sidst, men ikke mindst, er der opstillet computere til rådighed for borgerne i Pensionsafsnittet.
Kontaktinformation
Leder af Pensionsafsnittet Lotte Lyø, tlf. 66 75 83 58, ll@odense.dk