Odenses ansatte dropper papiret
Odense Kommune griber nu i egen barm, når det gælder om at skubbe borgerne fra skranken over til selvbetjeningsløsningerne på nettet. Der er nemlig store effektiviserings-gevinster i digitaliseringen af de kommunale arbejdsgange.
- Vi får nu mulighed for tage den medicin, vi prædiker, borgerne skal tage. Der er et stort potentiale i at effektivisere ved at skære unødvendig mundtlig og skriftlig kommunikation væk med lette og hurtige selvbetjeningsløsninger på den nye medarbejderportal, siger webchef og projektleder Birgit Pedersen.
Derfor har Odense Kommune nu lanceret en medarbejderportal, som er tilgængelig for samtlige 18.000 ansatte via NemId. Pædagoger og SOSU-assistenter kan derfor godt vænne sig til eksempelvis at underskrive køresedlerne eller sygefraværet på nettet.
Personalisering
For at kunne effektivisere medarbejdernes arbejdsgange, skal medarbejderportalen være modtagerrettet og i vid udstrækning tage hensyn til medarbejdernes arbejdssituation.
- Der er målrettede nyheder, relevante links og hurtige genveje til de fagsystemer, som medarbejderne ofte bruger. Derudover er det let at finde viden og skabe netværk på tværs af organisationen, siger Birgit Pedersen.
De foreløbige brugertests viser allerede at systemet har et effektiviseringspotentiale. Medarbejderne kan nemlig finde information på udvalgte områder på den nye medarbejderportal tre gange så hurtigt som på den gamle, der er baseret på Notes. Den nye medarbejderportal er en webbaseret CMS-platform.
Odense Kommune har haft et godt og tæt samarbejde med den lokale IT-virksomhed Oxygen Software, som har leveret løsningen på kun fem måneder og til budgettet.
Webstrategi
Hovedformålene i Odense Kommunes strategi for medarbejderportalen er at effektivisere medarbejdernes arbejdsgange ved hjælp af digitalisering af kommunikationen samt styrke viden og netværk på tværs af organisationen.
Kontakt:
Webchef og projektleder Birgit Pedersen, 29 29 52 72, birg@odense.dk