Odense Kommune sparer penge på IT drift
Driften af Odense Kommunes servere, brugernes it-udstyr og support er ca. 25 millioner kroner billigere end gennemsnittet af de organisationer kommunen kan sammenligne sig med. Det viser en benchmarkanalyse udført af Gartner Consulting.
Standard udstyr giver store besparelser
En af årsagerne til den omkostningseffektive drift er en høj grad af standardisering, løbende udskiftninger og genbrug.
- Vi bruger primært standard udstyr, så vi kan indkøbe store partier ad gangen. Det betyder at brugerne har få modeller at vælge imellem, når de skal have computere og telefoner. Til gengæld kan vi holde kommunens supportomkostninger på et acceptabelt niveau, siger Jørgen Brolykke Rasmussen, Servicechef i Odense Kommune.
Organiseringen af kommunens IT servicefunktion er en anden årsag til den effektive drift. Her er det, i modsætning til andre it-afdelinger, både helpdesk personale og teknikere der har vagt ved telefonerne.
- Det gør os i stand til at løse mange af opgaverne pr. telefon, og det er der også besparelser at hente ved, forklarer Jørgen Brolykke Rasmussen, og med udstyr spredt over hele Odense by sparer det Servicecentret for mange arbejdstimer.
Genbruger computerdele
Der skal mange servere til at holde kommunens systemer kørende. Men i stedet for at smide de gamle servere ud, når de er afskrevet, genbruger kommunen de dele, der kan bruges i andre servere.
- Det kan vi gøre, fordi vi også her har standardiseret området. Udover vi sparer mange penge, er vi også glade for at bidrage til en mere bæredygtig IT drift, siger Jørgen Brolykke Rasmussen.
Brugerne er godt tilfredse
Brugerundersøgelsen for 2010, som er gennemført i november måned, viser at de godt 11.000 IT-brugere i kommunen er godt tilfredse med servicen fra Servicecentret. Brugertilfredsheden er steget til 75,3 % i 2010 fra 74,9 % i 2009.
- Denne stigning ser vi som et udtryk for, at det er muligt at have en effektiv samt standardiseret IT-drift og tilfredse brugere, konstatere Jørgen Brolykke Rasmussen.
Baggrund:
Uddrag af benchmarkanalysen af Odense Kommunes IT drift
Christian F. Nissen fra CFN People siger om IT driften i Odense Kommune:
- Odense Kommunes it-funktion er en af de it-organisationer, der på en særlig måde har evnet at hæve serviceniveauet og på samme tid har været særdeles omkostningseffektive i sammenligning med andre tilsvarende it-funktioner. En væsentlig årsag er en bevidst og styret satsning på standardisering af både løsninger, infrastruktur, organisation og processer - blandt andet med udgangspunkt i internationalt anerkendte best practices. Men når alt kommer til alt, skyldes det først og fremmest, at it-funktionen tager ansvar for brugerne og deres behov samt en flok fantastik motiverede og kompetente medarbejdere og god ledelse.
CFN People er en uafhængig ekspertvirksomhed inden for IT Service Management og IT Governance.
Fakta om IT driften i Odense Kommune( fra 2010) | |
Antal IT-brugere i Odense Kommune |
11.047 |
Antal henvendelser til Servicedesk |
ca. 120.500 |
Antal stationære PC'er |
5.163 |
Antal bærbare PC'er |
1.936 |
Antal PDA'er og Blackberry's (telefoner) |
3.227 |
Antal adresser med IT-udstyr |
477 |
Kontaktoplysninger:
Jørgen Brolykke, Chef for Servicecenteret i Odense Kommune, mobil: 40141431 e-mail: jr@odense.dk
Ulrik Larsen, Gartner Consulting, mobil: 2048 0861 e-mail: Ulrik.larsen@gartner.com
Per Ringgaard, Gartner Danmark, mobil: 2048 5902 e-mail: per.ringgaard@gartner.com