Odense-pin skaber EXPO-hysteri
H.C. Andersen ville vende sig i graven, hvis han vidste hvor meget postyr hans solansigt netop har skabt på verdensudstillingen i Shanghai. H.C. Andersen er nemlig in som aldrig før i Kina og den lille pin med H.C. Andersens solansigt, som er blevet uddelt ved særlige lejligheder, er i høj kurs. Faktisk i så høj kurs, at de eftertragtede pins er blevet solgt for 599 kr. på Internettet.
Som et modtræk mod pin-spekulanterne valgte pavillonens guider i forbindelse med Odense Musikskoles besøg at lave en særlig event, hvor der blev uddelt 10.000 stk. gratis pins. Til stor begejstring for de kinesiske besøgende, som flokkedes om Odense Pavillonen fra morgen til aften. Faktisk blev pavillonens besøgstal tredoblet netop den dag. Alt dette for at undgå, at spekulanter tjener små formuer på det, som er tænkt som en sød lille gave til særligt interesserede gæster.
H.C. Andersen på verdensudstilling
I 1867 besøgte H.C. Andersen verdensudstillingen i Paris, og han kunne næppe, selv i sin vildeste fantasi, have forestillet sig at hans lille papirklip af solansigtet kunne skabe så meget opmærksomhed på en verdensudstilling i Shanghai 153 år efter. Hvem ville have troet at dette papirklip skulle komme
til at markedsføre Odense i år 2010, og i den grad blive så eftertragtet. Flere kinesiske medier har dækket historien og lavet interview med både pin-spekulanter og pavillonens guider.
Fakta om Odenses EXPO-pavillon
Odense deltager som en af 55 andre byer fra hele verden. Invitationen kom på baggrund af Odenses resultater som cykelby gennem en lang årrække. Udstillingen er bygget op omkring cyklisme og bæredygtighed, og selvfølgelig er det hele krydret med H.C. Andersen. Citater på væggene, Solansigtet ved indgangen, Solansigtet i gulvet, stempler og eftertragtede pins. Og kineserne er vilde med det.
Projektleder Helle Thylkjær Henriksen, hth@odense.dk, mobil 30536690.
Kontaktperson