Nyt odense.dk skal gøre det lettere for borgerne
Kan du se det smarte i at betjene dig selv på odense.dk i stedet for at stå i kø ved kommunens skranke eller hænge i telefonen? Hvis svaret er ja, vil du nok også blive glad for kommunens nye hjemmeside, som lanceres mandag d. 7. juni.
Hjemmesiden får et mere overskueligt og moderne layout. Og på såvel forside som alle undersider er der markante grønne bokse, som giver let adgang til kommunens mange informationer og selvbetjeningsmuligheder.
Grønne selvbetjeningsbokse
Netop de grønne bokse er omdrejningspunktet i den nye hjemmeside.
- Når borgerne besøger odense.dk, er det fordi, de har et ærinde. De kommer ikke bare ind på siden for at kigge lidt. Derfor skal siderne også afspejle de behov, som borgerne har, hvad enten det handler om at finde plads til barnet i en daginstitution, søge om boligstøtte, flytte, finde et kulturtilbud eller noget helt femte, fortæller webchef Birgit Pedersen.
Lettere at finde det man leder efter
På basis af en række analyser er kommunen blevet klogere på, hvad det er borgerne kommer efter. Derfor giver den nye hjemmeside også hurtige indgange til særligt populære områder som eksempelvis børnepenge, pas og kørekort samt byggegrunde.
- Vi tilbyder nu rigtig mange muligheder, så borgeren kan betjene sig selv og ordne ærinder hjemmefra sin computer på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet. Dermed kan han eller hun undgå at stå i kø eller skulle ringe. Det er lettere for borgeren, og administrativt billigere for kommunen, pointerer Birgit Pedersen.
Det nye odense.dk bliver derfor markedsført med grønne plakater, bannere og busskilte under mottoet 'Der er et liv uden for køen'.
Nyt er også, at borgere, som har svært ved dansk, kan bruge Googles oversættelsestjeneste, 'Translate', som nu er en del af odense.dk. Kommunens egen Google-baserede søgemaskine er også forbedret i en sådan grad, at den har overhalet den digitale serviceassistent Knud, som nu bliver sendt på pension
Første hug i webstrategi
Relanceringen af kommunens hjemmeside er blot første hug af en lang række i kommunens webstrategi.
På lidt længere sigt er målet også at bruge internettet til at inddrage borgerne i højere grad i kommunens processer og beslutninger – f.eks. med digitale høringer, kommenteringsmuligheder og byrådsmøder transmitteret direkte på web.
Borgernes mening tæller
- Vi har testet det nye layout på en række borgere, og det har været rigtig godt og lærerigt for os. Fremover vil vi være i løbende dialog med brugerne af odense.dk. Efter sommerferien vil vi eksempelvis oprette brugergrupper, som skal bidrage med forslag til den videre udvikling af odense.dk, fortæller Birgit Pedersen.
Men har borgere allerede nu ideer eller kommentarer til den nye odense.dk, så vil kommunens webteam hellere end gerne have kommentarer på odense.dk/dinmening.
Yderligere information
Birgit Pedersen, webchef, Kommunikation, Odense Kommune, tlf. 65511022 / 29295272, birg@odense.dk
Bilag: Korte fakta om relanceringen af odense.dk
Læs mere om Odense Kommunes webstrategi