Nyhed
HCA og Rowling skabte historisk medieomtale
Uddelingen af H.C. Andersen Litteraturprisen 2010 til J.K. Rowling har som enkeltstående begivenhed givet Odense den største internationale medieomtale i nyere tid.
China Daily News, The New Yorker og Berliner Morgen Post er blot nogle af de store medier, der omtalte begivenheden. Odense blev omtalt 750 gange (heraf 350 i internationale medier) efter uddelingen af H.C. Andersen Litteraturprisen den 19. oktober til J.K. Rowling, forfatteren til Harry Potter-bøgerne.
Det er den største internationale dækning, Odense Kommune har oplevet i forbindelse med en enkeltstående begivenhed i nyere tid.
- Presseomtalen er overvældende i sig selv, men vigtigst for Odense og Danmark i det hele taget er, at alverdens læsere nu får koblet verdens største, nulevende storyteller J.K. Rowling sammen med H.C. Andersen. Hun er en slags ambassadør for ham nu, siger borgmester Anker Boye (S).
Kæmpe ansvar
Anker Boye mener, at Odense Kommune bærer et stort ansvar for at vedligeholde en af Danmarks største kulturelle brands.
- Millioner af mennesker i hele verden har fået sammenkædet H.C. Andersen og Odense, og det giver et stort ansvar at vedligeholde det brand i fremtiden. Samtidig må vi sige, at der er et kæmpe potentiale i brandet, som vi skal forvalte til gavn for borgere og virksomheder i Odense, på Fyn og i Danmark, tilføjer Anker Boye.
Unikt privat-kommunalt samarbejde
Rådmand Jan Boye (K) for By- og Kulturforvaltningen, som har stået bag arrangementet, mener, at succesen med prisuddelingen og den positive omtale af Odense er et eksempel på, hvor langt man kan nå med privat-offentlige partnerskaber.
- Jeg har arbejdet hårdt på at få J.K. Rowling til byen og blev selvsagt meget glad, da hun takkede ja. Initiativet til selve H.C. Andersen Litteraturprisen er jo privat, men vi har som kommune bakket op om arrangementet og skudt en masse ressourcer i hele arbejdet med at planlægge og gennemføre projektet. Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan private initiativtagere med gode idéer hånd i hånd med kommunen kan nå rigtig, rigtig langt.
H.C. Andersen Litteraturprisen er stiftet af en privat komité, der består af Jens Olesen (formand), Caroline Søeborg Ahlefeldt-Laurvig-Bille, Stig Nordestgaard, Benny Nybo og Birgitte Bøgh-Sørensen.
Millioner af læsere og seere
Sammenlagt har uddelingen af H.C. Andersen Litteraturprisen givet omtale i danske og udenlandske medier 750 gange.
Hvis man ganger de forskellige mediers antal læsere op med antal af omtaler i de forskellige medier, så svarer det til, at begivenheden set 42 millioner gange af danskerne.
Den nationale værdi af omtalen målt i annoncekroner er 5,9 millioner kroner.
Presseindsatsen resulterede i følgende:
750 presseklip/omtaler omfattende danske dagblade, web-medier, tv, radio og magasiner samt internationale web-kilder. Langt de fleste omtalte begivenheden den 19. og 20. oktober
400 nationale omtaler – kun et par var negative
Godt 43.343.000 nationale bruttolæsere, det er altså antallet af læsere/seere i de danske medier (ifølge Gallup).
Samlet annonceværdi af den nationale omtale: godt 5.946.000 kr. (ifølge InfoMedia)
350 omtaler i internationale web-kilder som fx mediernes netudgaver. Hertil skal lægges et ukendt antal omtaler i internationale trykte medier
annonceværdien af den internationale omtale kendes ikke. Men den vurderes at være langt større end værdien af den nationale omtale, da de internationale medier er China Daily News, The New Yorker, ABC news.com, BBC News, Berliner Morgen Post, Boston Globe, CBS San Francisco, Fox News, San Francisco Examiner, The Australian, Süddeutsche Zeitung, Boersenblatt osv.
Til sammenligning genererede HCA-året 35.000 presseklip, men det var i løbet af både 2004 og 2005.
Kontakt:
Borgmester Anker Boye, tlf. 40 75 33 33
Rådmand Jan Boye, tlf. 20 40 29 12
Redaktionschef Poul Carlsbæk, phca@odense.dk tlf. 51 50 94 92
China Daily News, The New Yorker og Berliner Morgen Post er blot nogle af de store medier, der omtalte begivenheden. Odense blev omtalt 750 gange (heraf 350 i internationale medier) efter uddelingen af H.C. Andersen Litteraturprisen den 19. oktober til J.K. Rowling, forfatteren til Harry Potter-bøgerne.
Det er den største internationale dækning, Odense Kommune har oplevet i forbindelse med en enkeltstående begivenhed i nyere tid.
- Presseomtalen er overvældende i sig selv, men vigtigst for Odense og Danmark i det hele taget er, at alverdens læsere nu får koblet verdens største, nulevende storyteller J.K. Rowling sammen med H.C. Andersen. Hun er en slags ambassadør for ham nu, siger borgmester Anker Boye (S).
Kæmpe ansvar
Anker Boye mener, at Odense Kommune bærer et stort ansvar for at vedligeholde en af Danmarks største kulturelle brands.
- Millioner af mennesker i hele verden har fået sammenkædet H.C. Andersen og Odense, og det giver et stort ansvar at vedligeholde det brand i fremtiden. Samtidig må vi sige, at der er et kæmpe potentiale i brandet, som vi skal forvalte til gavn for borgere og virksomheder i Odense, på Fyn og i Danmark, tilføjer Anker Boye.
Unikt privat-kommunalt samarbejde
Rådmand Jan Boye (K) for By- og Kulturforvaltningen, som har stået bag arrangementet, mener, at succesen med prisuddelingen og den positive omtale af Odense er et eksempel på, hvor langt man kan nå med privat-offentlige partnerskaber.
- Jeg har arbejdet hårdt på at få J.K. Rowling til byen og blev selvsagt meget glad, da hun takkede ja. Initiativet til selve H.C. Andersen Litteraturprisen er jo privat, men vi har som kommune bakket op om arrangementet og skudt en masse ressourcer i hele arbejdet med at planlægge og gennemføre projektet. Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan private initiativtagere med gode idéer hånd i hånd med kommunen kan nå rigtig, rigtig langt.
H.C. Andersen Litteraturprisen er stiftet af en privat komité, der består af Jens Olesen (formand), Caroline Søeborg Ahlefeldt-Laurvig-Bille, Stig Nordestgaard, Benny Nybo og Birgitte Bøgh-Sørensen.
Millioner af læsere og seere
Sammenlagt har uddelingen af H.C. Andersen Litteraturprisen givet omtale i danske og udenlandske medier 750 gange.
Hvis man ganger de forskellige mediers antal læsere op med antal af omtaler i de forskellige medier, så svarer det til, at begivenheden set 42 millioner gange af danskerne.
Den nationale værdi af omtalen målt i annoncekroner er 5,9 millioner kroner.
Presseindsatsen resulterede i følgende:
750 presseklip/omtaler omfattende danske dagblade, web-medier, tv, radio og magasiner samt internationale web-kilder. Langt de fleste omtalte begivenheden den 19. og 20. oktober
400 nationale omtaler – kun et par var negative
Godt 43.343.000 nationale bruttolæsere, det er altså antallet af læsere/seere i de danske medier (ifølge Gallup).
Samlet annonceværdi af den nationale omtale: godt 5.946.000 kr. (ifølge InfoMedia)
350 omtaler i internationale web-kilder som fx mediernes netudgaver. Hertil skal lægges et ukendt antal omtaler i internationale trykte medier
annonceværdien af den internationale omtale kendes ikke. Men den vurderes at være langt større end værdien af den nationale omtale, da de internationale medier er China Daily News, The New Yorker, ABC news.com, BBC News, Berliner Morgen Post, Boston Globe, CBS San Francisco, Fox News, San Francisco Examiner, The Australian, Süddeutsche Zeitung, Boersenblatt osv.
Til sammenligning genererede HCA-året 35.000 presseklip, men det var i løbet af både 2004 og 2005.
Kontakt:
Borgmester Anker Boye, tlf. 40 75 33 33
Rådmand Jan Boye, tlf. 20 40 29 12
Redaktionschef Poul Carlsbæk, phca@odense.dk tlf. 51 50 94 92