Odense gav kampagnerne en ordentlig én på hatten
En fælles indsats for at synliggøre oplevelser i Odense har været ganske effektiv. Byens forskellige medlemmer i advisory boardet har sat efterårets Go Pink- og julens Go Jul-kampagner i søen, og effektmålinger af de to kampagner viser, at de har klaret sig godt på det åbne vand. Hver kampagne er nemlig blevet set af to ud af tre i Region Syddanmark.
Pink samarbejde er centralt
Alene Odense Zoo har opnået 41 procents kendskab i Region Syddanmark til åbningen af Europas største voliere. Et resultat, som Zoo opnåede via det brede samarbejde.
- Med det, vi har spyttet i kassen, kunne vi ikke have opnået det samme tal alene. Det har været fantastisk at opleve, at erhvervslivet og kulturen har fundet sammen og talt med én samlet stemme. Hatten skabte opmærksomhed, og vi kom igennem med vores budskab. I Zoo ser vi frem til 2010 med de pink briller på, siger direktør i Odense Zoo, Henrik Lehmann Andersen.
Ifølge lektor ved Institut for marketing og management, Lars Pynt Andersen, var det en effektiv mediestrategi, der præsenterede efterårets kampagne Go Pink
- Det afgørende er, at folk har set en lyserød hat, og det er der rigtig mange, der har, siger han.
Go Jul var god Medlemmerne af advisory boardet hæfter sig ved, at 24 procent af de adspurgte i en undersøgelse af Go Pink-kampagnen synes godt eller meget godt om konceptet. Go Jul viste kampagnekonceptets gennemslagskraft, og andelen af borgere, der synes godt eller meget godt om konceptet, er her oppe på 60 procent. - Den positive udvikling viser, at grundtanken i kampagnekonceptet ramte plet, og efter nogle justeringer er vi nu på rette vej, siger stadsdirektør og formand for advisory boardet, Jørgen Clausen, og henviser til de meget pæne tal for deltagelsen i Go Juls aktiviteter. |
Over halvdelen af de adspurgte odenseanerne og knap hver tredje fra det øvrige Fyn har deltaget i et arrangement under Go Jul. Knap hver tiende fra trekantområdet har deltaget, og det giver et fingerpeg om, hvor Odense fremover bør målrette sin markedsføringsindsats, mener Jørgen Clausen.
- Borgerne og byens gæster har oplevet, at vi er en initiativrig by, der er attraktiv at bo i og besøge. Men tallene viser også, at vi kunne være endnu bedre til at trække folk uden for Odense ind til aktiviteterne, siger han.
Udvalgte resultater for effektmåling – Go Pink & Go Jul
Go Pink |
Go Jul | |
Kendskab til kampagnen:
Odense Total * |
62 % |
62 % |
Ad-liking / holdning til kampagnen:
Positiv Neutral Negativ
Positiv Neutral Negativ |
41 % 23 %
44 % 18 % |
35 % 6 %
33 % 7 % |
Deltagelse i arrangementer i forbindelse med kampagne:
Odense Total |
15 % |
30 % |
- Total for Go Pink er Region Syddanmark
- Total for Go Jul er Odense, Fyn og Trekantsområdet
Kilde: Go Pink-undersøgelsen: Mediabureauet Carat. Go Jul-undersøgelsen: Wilke Markedsanalyse
Kontakt: Stadsdirektør Jørgen Clausen telefon: 6551 1001 / jc@odense.dk eller projektleder Rune Bager 6551 1126 / rb@odense.dk