Spring til indhold
Nyhed

Nyt værktøj gør virksomheder globaliseringsparate

22-01-2009

Udviklingsforum Odense - Partnerskab for Vækst Fyn og Erhvervsservice Odense præsenterer under titlen Globaliseringstjek et nyt initiativ, som målrettet skal medvirke til at forbedre de fynske virksomheders muligheder på eksportmarkederne.


Det er et tilbud, som ikke er blevet mindre vigtigt med den aktuelle finanskrise - snarere tværtimod.


Globaliseringstjek tydeliggør de uudnyttede vækstmuligheder

Virksomhederne skal fokusere på deres udviklingsmuligheder for at få succes i globaliseringen. Og sigtet med Globaliseringstjekket er klart:

- Med et globaliseringstjek får virksomheden kortlagt sit potentiale for eksport, øget indtjening og effektivisering. Og de får samtidig udarbejdet en strategisk handlingsplan for, hvordan de når deres mål, fortæller erhvervskonsulent Morten Arndal Nielsen

Fire virksomheder har været med i testfasen – heriblandt C. Nørgaard A/S, som sælger personligt sikkerhedsudstyr til transport og tung industri. Og virksomheden har fået meget ud af tjekket:


- Vi kunne sagtens fortsætte med at drive virksomhed på samme måde, som vi har gjort i 17 år. Men væksten er for begrænset i forhold til vores muligheder. Vi vil noget mere, fortæller Nils Lykke Rasmussen, direktør i C. Nørgaard A/S.


Sammen med adm. direktør Leif Geert Petersen sagde han derfor ja, da virksomheden fik tilbud om et Globaliseringstjek:

- Som lille, ejerledet virksomhed ville vi i starten det hele, bare det gav omsætning. Men med vores nuværende størrelse med over 20 ansatte, har vi brug for nogle andre redskaber. Og her var globaliseringstjekket en oplagt chance, fastslår Nils Lykke Rasmussen.

Globaliseringstjek lokkede esserne ud af ærmet

En af konklusionerne fra globaliseringstjekket er, at C. Nørgaard skal satse langt mere på store enkeltkunder, for her ligger det største vækstpotentiale. At Mærsk har valgt C. Nørgaard som full supply-leverandør giver allerede en stærk reference og vidner om gode muligheder på globalt plan.


I øjeblikket stammer kun 20% af virksomhedens omsætning fra eksport. Men globaliseringstjekket har vist, at der er vækst at hente på især det europæiske marked, hvor der overalt indføres skærpede arbejdsmiljøregler.


Med resultaterne fra globaliseringstjekket har C. Nørgaard sat sig nye mål for afsætning og vækst. - Vi har nogle esser i ærmet, som vi ikke har været opmærksomme nok på, men som det vil være tåbeligt ikke at spille, siger Nils Lykke Rasmussen.


Jørgen Mads Clausen sparker projektet i gang


Globaliseringstjekket præsenteres officielt den 29. januar, og her giver Jørgen Mads Clausen gode råd om det globale marked.

Ud over et sjældent indblik i Danfoss’ erfaringer på det globale marked byder dagen på indlæg fra Bo Stærmose, Juliana Drivhuse, som med base på Fyn skabt en virksomhed, der er blandt de førende på det europæiske drivhusmarked.

Yderligere information fås ved henvendelse til:

Erhvervskonsulent Morten Arndal Nielsen, Erhvervsservice Odense, tlf. 66 12 61 21 / 40 46 90 01

Projektleder Morten Mandel Refskou, Udviklingsforum, tlf. 63 75 02 20 / 29 33 54 31

Adm. direktør Leif Geert Petersen og Direktør Nils Lykke Rasmussen, C. Nørgaard A/S, tlf. 66 11 70 30