Bedre forhold for erhvervslivet i Odense
En nyt, unikt samarbejde mellem Odense Kommune, statslige myndigheder og byens erhvervsliv skal sikre den bedst mulige service til byens virksomheder.
En undersøgelse fra DI viser, at 4 ud af 10 danske virksomheder oplever, at langsom sagsbehandling har begrænset deres vækstmuligheder.
Derfor tager Odense Byråd den 11. februar stilling til en ny organisering af service til erhvervslivet.
Forslaget indebærer både en fysisk organisering og en internetbaseret løsning, og det fælles navn bliver ”Erhvervskontakten”. Idéen er, at uanset hvor virksomhederne henvender sig, skal de have den samme gode service.
- Det er vores mål er, at erhvervslivet får Danmarks bedste service i Odense Kommune, siger Borgmester Jan Boye (C). – Vi ved, at virksomheder oplever langsom sagsbehandling i hele Danmark, det er ikke kun her i Odense Kommune, men jeg er glad for, at vi nu tager et vigtigt skridt hen mod en endnu mere smidig og fleksibel sagsbehandling.
Og heldigvis viser en undersøgelse fra Udviklingsforum Odense, at tilfredsheden med kommunens sagsbehandling er steget markant, og i 2008 var 66% af virksomhederne meget tilfredse med lokaliseringen i kommunen, hvor tallet i 2005 kun var 39%, siger Jan Boye.
Erhvervskontakten
Erhvervskontakten skal sikre, at alle sager – kommunale og statslige - tages op på samme tid, og at der tilknyttes én rådgiver til virksomheden. Der skal være øget fokus på service og kommunikation med virksomhederne.
Det særlige ved Erhvervskontakten er, at Odense Kommune i den indledende fase har haft et tæt samarbejde med erhvervslivet, herunder arbejdstagersiden og detailhandlen. For erhvervslivet gør det ikke nogen forskel, om en myndighed er kommunal eller statslig.
Derfor har Fyns Politi, Miljøcenter Odense, Skattecenter Odense og Fødevarekontrollen i Odense også bidraget konstruktivt til det forslag, som behandles af Odense Byråd i dag.
Erhvervskontakten placeres fysisk i forskerparken, sammen med Erhvervsservice Odense og Udviklingsforum Odense, og vil få tilknyttet et netværk af sagsbehandlere, der er klar til at servicere virksomhederne.
Desuden lanceres en internetløsning, så virksomhederne på sigt kan søge om tilladelser og følge sagsforløbet online.
Erhvervskontakten forventes etableret i sensommeren 2009.
Yderligere oplysninger:
Borgmester Jan Boye, 20 40 29 12 eller Administrationschef Leif Hansen, 40 78 33 33.