Visionen kendt af halvdelen af Odenses befolkning
Odense Kommune har netop gennemført en borgerpanelsundersøgelse om Odense Byråds forslag til byens nye vision. Deltagerne i det nye elektroniske borgerpanel er blevet spurgt om deres holdning til visionsforslaget med overskriften ”At lege er at leve”, som har været til høring blandt Odenses borgere fra den 18. januar -14. marts 2008.
Ifølge undersøgelsen, mener 46 % at de kender den ny vision. Men kun 29 % nævner, at den handler om, at det legende skal i fokus og at legen skal skabe vækst (33 %). Til gengæld kender 46 % af de adspurgte til udtrykket ”At lege er at leve”. Inden visionsforslaget blev 1. behandlet i byrådet i december 2007 blev der lavet en imagemåling blandt 500 odenseanere, som blev spurgt til Odenses hidtidige vision. Kun 14 % heraf mente at kende til den. Der er altså skabt et bedre kendskab til den ny vision og dens overskrift end tidligere.
Henrik Dresbøll, kreativ direktør i Cosmographic har fulgt høringsfasen og siger:
-46 % kendskab til et budskab med et så relativ kort kampagneforløb, som det er tilfældet for visionen, er flot. Det er et udtryk for, at fasen har været kørt taktisk godt, og at kommunen virkelig har formået at inddrage borgerne. Noget som alle kommuner prædiker, men langt de færreste formår at virkeliggøre Dog må man ikke forveksle kendskab med tilslutning til budskabets indhold. Tallet fortæller snarere noget om, at man fra kommunen side har kommunikeret gennem de rigtige medier: lokale aviser, gågaden, pressen og direkte invitationer samt møder på rådhuset. Nu er det så kendskabet, der skal veksles til den rå valuta, som vi kalder for handling. Det er den egentlige udfordring. Det blive spændende at se, hvad borgerne så faktisk leger, når de lever i Odense, slutter Henrik.
Ifølge undersøgelsen, der er udarbejdet af analysevirksomheden Enalyzer, mener 56 %, at overskriften ”At lege er at leve” er et godt og fængende bud på en vision, mens 68 % mener, at legen er et godt mål at have som by. Begrundelserne lyder, at legen kan skabe udvikling og nytænkning (48 %) at læring gennem leg er positivt (70 %) og at udvikling gennem leg er positivt (68 %). Kun 23 % er decideret uenige i, at ”At lege er at leve” er et godt bud på en visionsoverskrift. Blandt dem mener 52 %, at det er for ukonkret, mens 44 % mener, det er useriøst, og der mangler fokus på mere seriøse emner.
Undersøgelsen fra borgerpanelet indgår i grundlaget for byrådets endelige vedtagelse af visionen den 23. april. Herefter vil visionen danne udgangspunkt for en række indsatser i Odense Kommune, der skal gøre visionen til virkelighed over de næste 10 år.
85 % af panelet på ca. 1900 personer har besvaret undersøgelsen. Panelet er repræsentativt, hvad angår alder, køn og bopæl, og dermed giver det et godt indtryk af borgernes synspunkter.
Det elektroniske borgerpanel skal fremover bruges fire gange årligt som redskab til at styrke borgerinddragelsen i Odense Kommune. Det er muligt at tilmelde sig borgerpanelet på www.odense.dk/borgerpanel. Her kan man også læse mere formålet.
Kontakt: kommunikationskonsulent Rune Bager, Tlf.nr. 65 51 11 26 / rb@odense.dk