Ledelse er et fag i sig selv - 220 kommunale ledere på uddannelse
Odense Kommune har sendt samtlige 220 pædagogiske ledere på uddannelse. Det drejer sig om institutionsledere, pædagogiske ledere fra børnehusene, dagplejecenterledere, ledere fra forvaltningen, dagplejepædagoger m.fl.
Igennem otte måneder bliver lederne uddannet i anerkendende og systemisk ledelse i et forløb, som kommunen selv har udviklet.
- Jeg synes, det er rigtig godt. Alle lederne bliver introduceret til den samme ledertilgang og ledelsesteori, så vi har samme afsæt. Det sender et godt signal om, hvilken ledelse, der skal praktiseres i Børn- og Ungeforvaltningen, siger Birgitte Kragelund, der er institutionsleder og er i gang med uddannelsen.
Også institutionschef Britta Carl fremhæver, at uddannelsen giver en brugbar fælles referenceramme.
- Det giver bedre muligheder for at udvikle ledelsen bagefter, både til gavn for børn, forældre og personalet. Derfor er det væsentligt for os også at evaluere på om uddannelsen får lederne til at ændre adfærd, og om medarbejdere oplever en effekt af at lederen har været på uddannelse, fortæller Britta Carl.
Ambitiøst at alle uddanner sig
At så mange ledere modtager samme uddannelse gør det også nemmere at implementere teorien i praksis. Det mener Marie Juul Hansen, der er ledelses- og organisationskonsulent hos Macmann Berg, og som underviser på uddannelsen. Hun mener, Odense viser en ambitiøs indstilling til uddannelsen, ved at så mange forskellige ledere deltager.
- Hvis kun de pædagogiske ledere fra børnehusene havde været på kursus, ville de nyde godt af fælles sprog og viden, når de udvekslede erfaringer. I Odense forstår institutionslederne og konsulenterne i forvaltningen også, hvad de taler om. Det vil gøre det meget nemmere at implementere den nye viden i kommunen, siger hun.
Hun oplever stor opbakning blandt deltagerne på uddannelsen.
- De er sultne efter uddannelse. Nogle af dem har et højt fagligt teoretisk niveau, andre er praktikere, men jeg har den oplevelse, at alle dem der deltager virkelig gerne vil lære, siger hun.
Grunden til det høje engagement kan være, at en meget bred skare af forskellige ledere, har været med til at sætte uddannelsen sammen.
-Vi har haft en lang proces med inddragelse af ledere på de forskellige niveauer i udpegningen af de relevante kompetencer der skal fokuseres på. Vi har haft dem med hele vejen i processen, og de har i høj grad bidraget til at finde frem til uddannelsens indhold, siger projektleder Steffen Mark Jensen.
Dermed fortsætter Institutionsafdelingen den arbejdsform, der blev sat i gang i 2006, hvor mange medarbejdere var involveret i udvikling af og planlægningen af strukturændringerne på dagtilbudsområdet.
For de ledere, der for alvor har fået smag for fagbøger, kan 5 modulers uddannelsen fungere som adgang til en master- eller diplomuddannelse i systemisk ledelse.
Beskrivelse af uddannelsen på fem moduler