Europæiske storbyer ser op til Odense som cykelby
Cyklens comeback er permanent og ikke blot en modedille, blev repræsentanter for fem europæiske storbyer i dag enige om på en konference i Odense, hvor værtsbyens indsats for sine cyklister blev beundret på klos hold.
”Odense mangler ikke noget. Det er meget imponerende,” siger medlem af
byrådet i Ljubljana i Slovenien, Roman Jakic, som sammen med repræsentanter
fra Venedig, Debrecen og Toulouse var i Odense torsdag og fredag som
medlemmer af styregruppen i det europæiske projekt CIVITAS Mobilis.
I de øvrige fire byer ser man imidlertid lyst på fremtiden, selv om der
flere steder fortsat er mere prestige i at have en bil end en cykel, som
ofte kun bruges i fritiden til sport. ”Jeg tror, det så småt er ved at
vende, for en cykel er et symbol på en ny livsstil,” siger Gyula Györi fra
Debrecen.
Undervejs på konferencen diskuterede deltagerne, om cyklismen er en
modetrend eller er kommet for at blive, og de fem byer var enige om, at
fremtiden tilhører cyklisterne. ”Med de nuværende klimaændringer og
luftforureningen bør der være tale om en permanent tilstand,” lød det fra
viceborgmester Lisa Rücker fra Graz i Østrig, hvor cyklismen i en årrække
har været gået i stå, mens bilismen er vokset.
Også i Venedig forbedrer man i disse år vilkårene for byens cyklister, men
det er ikke udelukkende af miljømæssige årsager. ”Vi mener også, cyklen
sikrer stor bevægelighed, når man skal omkring i byen,” siger rådmand
Pierantonio Belcaro fra Venedig, som både tæller den historiske bydel på
øerne ude i lagunen samt store området inde på fastlandet.
Byrådsmedlem Thomas Funding (S) fra værtsbyen ser heller ikke cyklens
revival som noget, der går over som en anden modedille. ”De stigende
oliepriser presser folk væk fra bilerne, og det er glædeligt, for alle har
råd til en cykel, så alle kan komme omkring,” siger Thomas Funding, som er
glad for, at Odense bliver brugt af de andre byer som et forbillede.
”Det er i sig selv grund nok til at være med i samarbejdet, hvis vi på den
måde kan hjælpe. Men vi har også glæde af at udveksle erfaringer med de
andre byer, som vi sagtens kan lære af og høre på,” siger Thomas Funding.
Blandt andet undrede rådmanden fra Venedig sig over, at selv om de fleste
odenseanere har en cykel, så er de ikke nødvendigvis de nyeste og de
flotteste modeller, de har. ”Jeg forklarede ham, at der bliver stjålet
mange cykler i Danmark, men så nævnte han, at man i Venedig har gode
erfaringer med at gemme små GPS-alarmer i cyklerne, så de kan spores. Det
lyder som en god idé, vi kan bruge,” siger Thomas Funding.
Politikerne fra de fem byer mødes et par gange om året, mens netværkets embedsmænd mødes fire gange om året.