De ældre i Odense er tilfredse med hjælpen fra kommunen
De ældre i Odense er tilfredse med hjælpen fra kommunen
Både hjemmehjælpsmodtagere, plejehjemsbeboere og i det hele taget personer,
der visiteres til hjælp fra Odense Kommune, er tilfredse med kommunens
arbejde. Det viser en brugertilfredshedsundersøgelse, som KL har
udarbejdet.
2200 ældre borgere i Odense Kommune har svaret på spørgsmål om, hvor tilfredse de er med de forskellige ydelser, de modtager fra kommunen.
Hjemmehjælp
Størstedelen af hjemmehjælpsmodtagerne er generelt tilfredse med den
hjemmehjælp, de modtager. Overordnet set er de en anelse mere tilfredse med
den personlige pleje end med den praktiske hjælp.
Hjemmehjælpen får især en positiv bedømmelse, hvad angår den direkte
kontakt mellem den enkelte hjemmehjælper og den ældre borger. Således er
modtagerne af hjemmehjælpen mest tilfredse med hjemmehjælperens væremåde,
respekten i hjemmehjælperens optræden og med den personlige kontakt
generelt. Også ydelserne som sådan i den personlige pleje får pæne
bedømmelser.
De områder, som kommunens modtagere af hjemmehjælp er mest kritiske over
for, er antallet af forskellige hjælpere og kommunens information om retten
til hjælp. Dette gælder i både den praktiske hjælp og i den personlige
pleje. Undersøgelsen viser samtidig en negativ udvikling siden sidste
undersøgelse i 2006.
Visitation
Også kommunens visitation vurderes overordnet som tilfredsstillende. Først
og fremmest er der stor tilfredshed med visitators evne til at optræde
respektfuld og til at vurdere borgerens samlede situation.
Mest kritiske i forhold til visitationen er de adspurgte i forhold til
informationen om det frie leverandørvalg. Det er samtidig det eneste
område, hvor tilfredsheden synes at være gået tilbage i forhold til
tidligere undersøgelser. Den største forbedring synes at være opnået i
tilfredsheden med begrundelsen for visitators afgørelse, hvor vurderingerne
er markant bedre i forhold til tidligere undersøgelser.
Plejeboliger
Især på plejeboligområdet viser undersøgelsen en høj overordnet
tilfredshed. Hele 91-92 % af beboerne på Odenses plejecentre er
"tilfredse" eller "meget tilfredse" med både den
praktiske hjælp, den personlige pleje og med boligen og omgivelser i det
hele taget. Kun ca. 1 % er utilfredse, og ingen er meget utilfredse.
Rådmand Søren Thorsager udtaler:
- Vi er meget glade for resultaterne af denne undersøgelse, der viser, at
vores indsats på ældreområdet de seneste år har båret frugt, og at vi har
nogle utrolig dygtige medarbejdere. Det viser mig, at vi er på rette vej,
når vi i ældreplejen i Odense satser på den værdibaserede ledelsesform og
sætter dette i fokus frem for kun at fokusere på en effektiv drift.
Han fortsætter:
- Samtidig med de positive resultater viser undersøgelsen dog også, hvad vi
allerede ved; at området fortsat er under pres. På plejeboligområdet, hvor
vi i særlig grad har tilført ekstra ressourcer og sat ind bl.a. med
projektet "Aktiviteter i plejeboliger", slår undersøgelsen
markant godt ud i forhold til de byer, vi normalt sammenligner os med. Her
ligger vi bedre end landsgennemsnittet, og Odenses niveau er enten bedre
end eller svarer til niveauet i Region Syddanmark og i 6-by kommunerne. Det
nytter altså at gøre noget! Det er vi nødt til at følge op på og fx også
tænke i alternative baner for at optimere tilfredsheden i samme grad, hvad
angår hjemmeplejen.
- Nogle af de konkrete ting, vi vurderes mindre godt på i undersøgelsen, er
noget, vi forholdsvis nemt kan få rettet op på. Fx giver de adspurgte
udtryk for, at kommunens informationer ikke er gode nok. Det vil vi
selvfølgelig straks gå i gang med at forbedre, slutter Søren Thorsager.
Det er fjerde gang, Odense Kommune gennemfører en undersøgelse af
tilfredsheden på ældreområdet. Undersøgelsen gentages ca. hvert andet år.
For kommentarer og nærmere oplysninger om undersøgelsen, kontakt:
Rådmand Søren Thorsager tlf. 40 87 55 53
Konsulent i Ældre- og Handicapforvaltningen Elin Jacobsen tlf. 65 51 30 21
Læs
rapporten