Spring til indhold
Nyhed

De ældre i Odense er tilfredse med hjælpen fra kommunen

17-06-2008

De ældre i Odense er tilfredse med hjælpen fra kommunen

Både hjemmehjælpsmodtagere, plejehjemsbeboere og i det hele taget personer, der visiteres til hjælp fra Odense Kommune, er tilfredse med kommunens arbejde. Det viser en brugertilfredshedsundersøgelse, som KL har udarbejdet.

2200 ældre borgere i Odense Kommune har svaret på spørgsmål om, hvor tilfredse de er med de forskellige ydelser, de modtager fra kommunen.


Hjemmehjælp
Størstedelen af hjemmehjælpsmodtagerne er generelt tilfredse med den hjemmehjælp, de modtager. Overordnet set er de en anelse mere tilfredse med den personlige pleje end med den praktiske hjælp.

Hjemmehjælpen får især en positiv bedømmelse, hvad angår den direkte kontakt mellem den enkelte hjemmehjælper og den ældre borger. Således er modtagerne af hjemmehjælpen mest tilfredse med hjemmehjælperens væremåde, respekten i hjemmehjælperens optræden og med den personlige kontakt generelt. Også ydelserne som sådan i den personlige pleje får pæne bedømmelser.

De områder, som kommunens modtagere af hjemmehjælp er mest kritiske over for, er antallet af forskellige hjælpere og kommunens information om retten til hjælp. Dette gælder i både den praktiske hjælp og i den personlige pleje. Undersøgelsen viser samtidig en negativ udvikling siden sidste undersøgelse i 2006. 

Visitation
Også kommunens visitation vurderes overordnet som tilfredsstillende. Først og fremmest er der stor tilfredshed med visitators evne til at optræde respektfuld og til at vurdere borgerens samlede situation.

Mest kritiske i forhold til visitationen er de adspurgte i forhold til informationen om det frie leverandørvalg. Det er samtidig det eneste område, hvor tilfredsheden synes at være gået tilbage i forhold til tidligere undersøgelser. Den største forbedring synes at være opnået i tilfredsheden med begrundelsen for visitators afgørelse, hvor vurderingerne er markant bedre i forhold til tidligere undersøgelser.


Plejeboliger

Især på plejeboligområdet viser undersøgelsen en høj overordnet tilfredshed. Hele 91-92 % af beboerne på Odenses plejecentre er "tilfredse" eller "meget tilfredse" med både den praktiske hjælp, den personlige pleje og med boligen og omgivelser i det hele taget. Kun ca. 1 % er utilfredse, og ingen er meget utilfredse.


Rådmand Søren Thorsager udtaler:
- Vi er meget glade for resultaterne af denne undersøgelse, der viser, at vores indsats på ældreområdet de seneste år har båret frugt, og at vi har nogle utrolig dygtige medarbejdere. Det viser mig, at vi er på rette vej, når vi i ældreplejen i Odense satser på den værdibaserede ledelsesform og sætter dette i fokus frem for kun at fokusere på en effektiv drift.


Han fortsætter:
- Samtidig med de positive resultater viser undersøgelsen dog også, hvad vi allerede ved; at området fortsat er under pres. På plejeboligområdet, hvor vi i særlig grad har tilført ekstra ressourcer og sat ind bl.a. med projektet "Aktiviteter i plejeboliger", slår undersøgelsen markant godt ud i forhold til de byer, vi normalt sammenligner os med. Her ligger vi bedre end landsgennemsnittet, og Odenses niveau er enten bedre end eller svarer til niveauet i Region Syddanmark og i 6-by kommunerne. Det nytter altså at gøre noget! Det er vi nødt til at følge op på og fx også tænke i alternative baner for at optimere tilfredsheden i samme grad, hvad angår hjemmeplejen.


- Nogle af de konkrete ting, vi vurderes mindre godt på i undersøgelsen, er noget, vi forholdsvis nemt kan få rettet op på. Fx giver de adspurgte udtryk for, at kommunens informationer ikke er gode nok. Det vil vi selvfølgelig straks gå i gang med at forbedre, slutter Søren Thorsager.


Det er fjerde gang, Odense Kommune gennemfører en undersøgelse af tilfredsheden på ældreområdet. Undersøgelsen gentages ca. hvert andet år.


For kommentarer og nærmere oplysninger om undersøgelsen, kontakt:
Rådmand Søren Thorsager tlf. 40 87 55 53
Konsulent i Ældre- og Handicapforvaltningen Elin Jacobsen tlf. 65 51 30 21


Læs rapporten