Medarbejdernes trivsel er gjort op
Nu foreligger resultaterne af Odense Kommunes undersøgelse af de ansattes psykiske arbejdsmiljø. Undersøgelsen, der er den hidtil største af sin art i offentligt regi, skal danne grundlag for, at alle kommunens arbejdspladser kan arbejde målrettet med medarbejdernes trivsel. Derfor er en lang række initiativer nu sat i værk for at sikre resultaternes opfølgning.
- Jeg er glad for, at vi nu har et så omfattende datamateriale at arbejde videre med i kommunen. Det kræver stor modenhed af en organisation at iværksætte så stor en undersøgelse, men det har været det rette tidspunkt for Odense Kommune. Jeg håber, at også andre kommuner vil følge med udtaler stadsdirektør Jørgen Clausen.
Vi har fået opgjort svarene fra de 10.120 medarbejdere, der har svaret på undersøgelsens 95 spørgsmål. Næste skridt bliver at MED-udvalgene og arbejdspladserne skal drøfte resultaterne samt de mulige forslag til at forbedre trivslen på de enkelte arbejdspladser.
Selvom det er vanskeligt at sige noget generelt om de mange forskellige arbejdspladser, er der visse elementer, der går igen. Overordnet indikerer resultaterne, at medarbejderne oplever, at der stilles høje krav. Det kommer til udtryk ved at medarbejderne ikke føler, de har nok tid til at udføre arbejdsopgaverne og at opgaverne ofte hober sig op. På begge disse områder er resultatet for Odense Kommune højere end landsgennemsnittet (landsgennemsnittet = kommunale tal fra NFAs undersøgelse af det psykosociale arbejdsmiljø baseret på 700 respondenter, der udgør et repræsentativt udsnit af kommunalt ansatte). Odense Kommunes benchmarking- muligheder er således ret sparsomme, da der pt. ikke er andre kommuner, der har gennemført ligeså omfattende undersøgelser.
Mest stress finder vi blandt den gruppe af medarbejdere, som servicerer borgere med vanskelige problemstillinger. Undersøgelsen viser, at mange medarbejdere har svært ved at få arbejde og familieliv til at hænge sammen. Det kommer til udtryk ved at mange oplever, de gerne ville være begge steder på én gang, og at arbejdet til tider kan tage meget af energien. Resultaterne viser også, at den almindelige borgerkontakt kan være en udfordring i hverdagen, idet nogle oplever krænkende adfærd og mobning. Dette er et område vi tager meget alvorligt.
Ledelsen og samarbejdet vurderes som gennemsnitlig, kvaliteten af ledelsen, den sociale støtte og feedbacken ansatte og ledelse imellem opfattes generelt også som tilpas. Tilliden til ledelsen, det sociale fællesskab på arbejdspladsen og oplevelsen af respekt og retfærdighed ligger alle på højde med landsgennemsnittet.
Det er vigtigt, at ledere og medarbejdere i fællesskab får drøftet resultaterne. Der vil være behov for, at de enkelte arbejdspladser går dybere ned i resultaterne for at kunne iværksætte de rigtige tiltag for at forbedre trivslen, forklarer HR chef Lisbeth Haumann.
Det næste skridt bliver, at MED-udvalg og arbejdspladser udarbejder tids- og handleplaner for opfølgningen på de områder, der kræver en særlig indsats. Til hjælp i dette arbejde kan lederne bl.a. gøre brug af et elektronisk hjælpeværktøj kaldet "Trivselscuben" samt et "Trivselsteam", der er sammensat af eksperter fra Institut for Psykisk Arbejdsmiljø samt kommunens HR afdeling.
Kontakt:
Stadsdirektør Jørgen Clausen, e-mail: jc@odense.dk tlf: 6551 100
HR chef Lisbeth Haumann, e-mail: lihn@odense.dk tlf: 6551 1300