Spring til indhold
Nyhed

Odense Kommune styrker dialogen med borgerne

31-01-2007

Odense Kommune sætter fokus på dialogen med borgerne i en ny Borgerinddragelsespolitik. Byrådet vedtog på Byrådsmødet i dag den 31. januar 2007 at sende politikken til offentlig høring en måned.

 

Politikken lægger op til i højere grad at inddrage kommunens borgere i den politiske proces og i det arbejde, der foregår i kommunens forvaltninger. Det sker for at sikre, at kommunens service så vidt muligt afstemmes med borgernes behov og forventninger.

 

- Som kommune udøver vi ikke bare lovgivning. Vi er også samarbejdspartner for virksomheder, institutioner, organisationer, foreninger og den enkelte borger. Vi vil gerne leve op til kvaliteterne åbenhed, effektivitet og fleksibilitet, og det gør vi bedst ved at inddrage borgerne i vores fælles beslutningsprocesser, siger borgmester Jan Boye

 

Konkret foreslår Borgerinddragelsespolitikken blandt andet:

  • Taletid i forbindelse med byrådsmøderne
    Borgerne skal fremover have mulighed for at stille spørgsmål til byrådsmedlemmerne i forbindelse med byrådsmåderne. Hidtil har det kun været muligt at henvende sig skriftligt. Fremover lægger kommunen op til at afsætte en halv time forud for hvert byrådsmåde, hvor borgere kan stille spørgsmål – mundtligt eller skriftligt. Politikerne kan vælge at besvare spørgsmålene mundtligt på mødet eller skriftligt efter byrådsmødet. 
  • Borgerpanel
    Borgerinddragelsespolitiken foreslår også at nedsætte et repræsentativt borgerpanel, som har til opgave at følge udviklingen i kommunen og pege på, hvilke borgere og borgergrupper, det kunne være relevant at inddrage i de forskellige sager. Desuden skal panelet fungere som opinionspanel i forbindelse med sager og temaer, hvor kommunen gerne vil tage temperaturen på den offentlige mening. Panelet sammensættes i samarbejde med et analyseinstitut og dets sammensætning og arbejde offentliggøres løbende på Odense Kommunes hjemmeside.
  • E-dialog
    De elektroniske medier kommer til at spille en central rolle i forhold til at styrke dialogen mellem politikere, forvaltning og borgere. Der lægges op til at udnytte mulighederne for blogs og chat samt øge brugen af elektroniske borger- og brugertilfredshedsundersøgelser.  

Hvad mener du?

I høringsfasen kan man bruge adressen hvadmenerdu@odense.dk, til at komme med forslag og

synspunkter. Alternativ kan man skrive til Rådhuset, Borgmesterforvaltningen, Flakhaven 2, 5000 Odense C, att.: Projektleder Henrik Poulsen.

 

Læs mere om borgerinddragelsespolitikken: