Hjælp til selvhjælp på biblioteket – genvej til det offentlige på nettet
Besøg Odense Centralbibliotek i uge 47 og lær mere om offentlig selvbetjening og generelle informationer om det offentlige. Her sættes der fokus på internetportalen www.borger.dk- den samlede indgang til det offentliges informationer og tast selv-løsninger.
Biblioteket har mange års erfaring med at gøre brugerne fortrolige med internettet. Nu tilbydes der også hjælp til selvhjælp, når det handler om at få kontakt til offentlige myndigheder via internettet samt at benytte de mange digitale selvbetjeningsløsninger. Det kan for eksempel være rettelserne til den nye forskudsopgørelse, der nemt kan ændres direkte fra computeren eller hjælp til at oprette en digital signatur.
Fremover skal alle folkebiblioteker være ambassadører for borger.dk
som led i en samarbejdsaftale mellem Biblioteksstyrelsen, Den Digitale Task Force og IT- og Telestyrelsen. Der er allerede adgang til borger.dk fra PC’erne på bibliotekerne i Odense Kommune og bibliotekets ansatte vil være særligt opmærksomme på at fortælle om mulighederne på borger.dk.
Biblioteket er derfor et godt sted at starte, hvis man ønsker at vide mere om selvbetjenings-muligheder til det offentlige. Relevante brochurer vil være tilgængelige og bibliotekets personale hjælper gerne med at finde de nødvendige informationer på internettet.
For yderligere oplysninger, kontakt bibliotekar Marie Mærsk Deleuran, mmd@odense.dk eller pr. tlf. 65 51 44 82.