Spring til indhold
Nyhed

Borgerne i Odense Kommune skal sikres en bedre service

01-02-2007

Onsdag den 31. januar vedtog Odense Byråd servicestrategien for 2007-2009. Det betyder, at der nu forelægger en plan for, hvordan borgerne i de kommende år får mest muligt for deres skattekroner. Servicestrategien handler nemlig om, hvordan man ved nytænkning og omstrukturering, inden for bestemte områder, kan sikre at Odense Kommunes servicetilbud fremover bliver både bedre, billigere og mere effektive.

 

Download hele servicestrategien her

 

Gevinst ved overtagelse af amtsopgaver

I forbindelse med strukturreformen har kommunerne overtaget mange opgaver fra amterne. En stor del af servicestrategien handler netop om, hvordan man får de største fordele ud af det. Et eksempel er de offentlige services som følger i kølvandet på en operation på sygehuset. Før strukturreformen var genoptræning et amtsligt anliggende, mens tildeling af fx hjemmehjælp og vurdering af behov for hjælpemidler m.m. hørte til under kommunen. Fremover behøver man kun at henvende sig ét sted, når man skal på højkant igen efter en operation, nemlig til Odense Kommune. Det er lettere for borgeren at forholde sig til og mere effektivt for kommunen at administrere på den måde.

 

Fokus på sundhed og glade medarbejdere

Sundhed er generelt et stort indsatsområde, som skal sikre effektivitet og kvalitet i de kommende år. Fx viser undersøgelser, at ældre i de kommende år vil udgøre en større del af befolkningen, end tidligere. Det tager Odense Kommune højde for ved at afsætte midler til en forebyggende indsats på sundhedsområdet. Hvis odenseanerne hjælpes til at leve sundere, mindskes udgifterne til pleje ved sygdom. Derudover er der bl.a. afsat 2,1 mil. kr. til en række personalepolitiske initiativer, som skal reducere sygefravær og arbejdsskader samt forbedre arbejdsmiljøet og den generelle sundhedstilstand hos medarbejderne. Raske og glade medarbejdere sparer penge og giver bedre service til borgerne.

 

Samarbejde med en privat partner giver mulighed for større og bedre projekter

Offentligt-Privat Partnerskab

(OPP), er en moderne metode til at håndtere større offentlige opgaver på. Organiseringsformen betyder overordnet, at man fordeler den økonomiske risiko ved større investeringer mellem kommunen og en privat partner. Projekter der ellers ville have haft vanskeligt ved at blive realiseret, får bedre vilkår med denne nye organiseringsform. Et par eksempler hvor OPP gør sig gældende, er det nye Musik- og teaterhus samt etableringen af den ny sportsarena ved OCC.

 

Servicestrategien har mange andre bud på, hvordan den kommunale service bliver bedre i de kommende år. Læs hele strategien eller hent et trykt eksemplar på Odense Centralbibliotek, Østre Stationsvej 15, 5000 Odense C

 

For nærmere information kontakt

Chef for KompetenceCenter Økonomi Bente Monsen på tlf.:6551-1100