Spring til indhold

Seriøs interesse i at bygge og drive Odenses nye Musik og Teaterhus

Seriøs interesse i at bygge og drive Odenses nye Musik- og Teaterhus

Fem - danske og udenlandske - konsortier har budt ind på opgaven med at bygge og drive Odenses nye Musik- og Teaterhus

Odense Kommune går nu i dialog med de fem private konsortier, der har indsendt bud om at blive den private partner, der skal stå for Odense Kommunes første – OPP (Offentligt-Privat-Partnerskab). Såfremt de indkomne forslag opfylder de stillede konditioner i udbuddet og i øvrigt lever op til kommunens forventninger, forventer Odense Byråd at vedtage næste skridt i projektet på et møde den 14. september, nemlig at indlede den egentlige dialogrunde, der skal ligge til grund for den endelige udvælgelse. Odense Kommune forventer at kunne skrive kontrakten under med den valgte partner inden udgangen af 2007. Musik- og Teaterhuset er et vigtigt led i Odense Kommunes storstilede satsning på kulturen, hvor man tilfører kulturlivet 1 milliard kroner over en tiårig periode. Musik- og Teaterhuset placeres på en central grund i bymidten på hjørnet af Th. B. Thriges Gade og Hans Mules Gade ved Koncerthuset.

"Vi er umiddelbart meget tilfredse med såvel antal ansøgere som kvaliteten af budene. Det er første gang, at Odense Kommune gennemfører et OPP-projekt. Den private partner skal stå for projektudvikling, projektering, anlæg, finansiering af byggeriet, ejerskab af huset, drift, vedligehold og ikke mindst de kulturelle aktiviteter i huset. Kommunen leverer grunden og er med til at sætte rammerne samt disponerer over huset et antal dage om året, men det bliver den private partner, der skal drive bygningen for egen regning og risiko, " fortæller Rådmand Anker Boye.

 

Nye rammer til konservatoriet og det lokale kulturliv

Odense Kommune har valgt OPP-formen og den tilknyttede konkurrenceprægede dialog for at åbne op for helt nye ideer og tanker om, hvad et Musik- og Teaterhus kan være.

"Vi er sikre på, at denne form vil give os den bedste løsning, såvel teknisk som indholdsmæssigt. Hele fem bud på opgaven bekræfter os i, at det er rigtigt at gå efter et samarbejde med privat initiativ og dynamik. vi forventer et spændende samspil mellem finkulturelle og kommercielle aktiviteter, og ikke mindst optimale rammer for de lokale vækstlag. I et moderne samfund opstår de spændende kulturbegivenheder ikke kun i de etablerede offentlige systemer. Med et OPP-samarbejde som rammen kan vi sikre et sprudlende kulturudbud, der vil interessere såvel by som region og land. Vi forventer, at meget af det vil komme op fra de lokale vækstlag", forklarer Anker Boye.

Et centralt led i projektet bliver nye lokaler til Det Fynske Musikkonservatorium, som hermed får de bedst tænkelige fysiske rammer.

"Med den centrale placering af konservatoriet kan vi give de studerende ikke alene perfekte fysiske rammer, de vil også blive knyttet tættere til det lokale musik-og kulturliv, " forklarer Anker Boye

 

 

Baggrundsoplysninger:

Konkurrencepræget dialog

Selve prækvalifikationen er foregået på traditionel skriftlig vis. Konkurrencepræget dialog er en hybrid mellem et traditionelt udbud, hvor hele tildelingsprocessen foregår på skrift og udbud efter forhandling. Udbudsformen må kun anvendes ved indgåelse af særlige kontrakter som OPP-kontrakter.

Tanken med konkurrencepræget dialog er, at der skal være et betydeligt spillerum for at finde frem til innovative og spændende løsninger i dialogen mellem udbyderen og tilbudsgiveren. Der er derfor ikke udarbejdet detaljerede anvisninger i udbudsmaterialet, men man har i stedet fokuseret på at beskrive de ønskede funktioner som en udfordring til tilbudsgiverne.

Odense Kommunes rolle

Odense Kommune er bestiller og ansvarlig for at gennemføre projektet. Kommunen har i samarbejde med Det Fynske Musikkonservatorium, bestillerådgiveren Carl Bro og Kammeradvokaten udarbejdet et komplet sæt udbudsmateriale, som sikrer at dialogen med ansøgerne fra start kan gennemføres på et konkret grundlag.

 

Kulturstrategien

Odense Kommune vedtog i 2004 en ambitiøs kulturstrategi bestående af 8 særlige indsatsområder, der skal opfylde den overordnede vision om at gøre Odense til "Danmarks Kreative By". Odense Kommune investerer over et tiår 1 milliard kr. i kulturstrategien.

Læs mere om strategien på www.odense.dk/kulturstrategi