Spring til indhold

Digital tilgængelighed for alle

Alle skal have mulighed for at være en del af det digitale samfund.

Mobiltelefon, der håndteres af person
Citat
På grund af PTSD har jeg meget svært ved at være
i offentlige rum. Jeg bliver stresset. Derfor er jeg
glad for at komme her, hvor der er andre ligesom
mig. Så kan jeg slappe af og koncentrere mig. Det er
alletiders.
Borger, der har fået hjælp til det digitale på et værested


Alle skal have mulighed for at være en del af det digitale samfund.

 

Vi ønsker, at alle borgere i Odense skal være trygge ved de digitale løsninger, og at alle borgere skal være med i det digitale samfund. De borgere, der af forskellige årsager, oplever udfordringer, skal have mulighed for at få hjælp og støtte i trygge rammer. Vi tror på, at denne opgave kan løftes i et tæt samarbejde civilsamfundet, herunder fx frivillige foreninger og brugerorganisationer.

 

Der sker hele tiden udvikling i de digitale løsninger, og nye løsninger vil for nogle borgere betyde nye udfordringer. Derfor arbejder vi på, at al digitalisering i kommunen skal ske med inddragelse af de borgere, som løsningerne retter sig imod. Vi har eksempelvis et Advisory Board for digital kommunikation, hvor repræsentanter fra forskellige borgergrupper i Odense rådgiver Odense Kommune i forhold til at gøre digitale løsninger tilgængelige for de borgere, der oplever udfordringer ved den digitale kommunikation.

 

I Odense skal alle borgere opleve en hensynsfuld digital kommunikation fra kommunen. Vi vurderer derfor altid, om det vil være mest hensynsfuldt at sende digital post til en borger hurtigst muligt, eller om det med fordel kan udsættes til et tidspunkt, der tager hensyn til borgerens behov.

 

Samtidig skal kommunikation fra kommunen være letforståelig for alle borgere. Og det skal altid være klart, hvor man kan henvende sig, hvis man har spørgsmål til sine breve, så vi forebygger unødig utryghed og stress for borgerne.

Som borger vil du

  • Kunne få hjælp til digitale udfordringer – uanset hvem du er
  • Opleve en hensynsfuld og letforståelig kommunikation med kommunen
  • Få klar besked om, hvor du kan henvende dig med dine spørgsmål

Som by vil vi

  • Understøtte, at alle borgere er med i det digitale samfund
  • Samarbejde tæt med civilsamfundet om at skabe bedre muligheder for hjælp til digitale udfordringer
  • Inddrage borgerne, når vi tager nye digitale løsninger i brug

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen